Minister Schultz van Haegen gaat met de regiobestuurders van Limburg en Brabant samenwerken om de bereikbaarheid in Zuid-Nederland te verbeteren. Het gaat dan om de verbreding van de A58 en de A67 en technische en digitale innovaties op de weg en in de auto (Smart Mobility/ITS).
De regio streeft samen met Rijk, kennisinstellingen en marktpartijen naar een gezamenlijke aanpak op het gebied van slimme mobiliteit (Smart Mobility) en intelligente transportsystemen. Volgens Schultz: “Past deze gezamenlijke aanpak binnen de ambitie van het Rijk, is het vernieuwend en hard nodig om Smart Mobility succesvol in te kunnen zetten.”
De regio wil de slimste snelweg van Europa ontwikkelen. Te beginnen op de Brabantcorridor. Voor de verbreding van de A67 wordt 180 miljoen euro uitgetrokken en voor de A58 400 miljoen. Een deel van het budget wordt besteed aan innovaties en gaat daarom naar een ‘living lab’ om innovaties te testen.
Het is de bedoeling dat de werkzaamheden aan de A58 starten in 2020. Voor de wegverbreding van de A67 moet de eerste schop in 2022-2024 de grond in gaan. Om de verkeersveiligheid op korte termijn te verbeteren, neemt Rijkswaterstaat al eerder aanvullende maatregelen. Tussen Leenderheide en Someren wordt 26 kilometer vangrail geplaatst en de begroeiing aangepakt om dat deel van de A67 veiliger en overzichtelijker te maken.
De afspraken met Brabant en Limburg zijn gemaakt in verband met het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).
Werkt u in de wegenbouw en wilt u meer kennis van wegontwerp en -meubilering, het ontwikkelen van verkeersmaatregelen of veilig werken aan de weg? Dan is het volgen van een van de praktijkopleidingen Technische wegaspecten en meubilering, Verkeersmaatregelen, Veilig werken aan de weg van NCOI Techniek, voorheen Reed Business Opleidingen, zeker een goede keus.
Bron: rijksoverheid