Nieuwe medewerker Google dankzij unieke benadering 25 procent sneller ingewerkt

Iedereen weet hoe belangrijk het is om nieuwe medewerkers goed in te werken. Maar wat nu eigenlijk de meest effectieve inwerkmethode is, wordt nauwelijks onderzocht. Het analytics-team van Google doet dit wel en andere organisaties kunnen hun voordeel doen met de inzichten die dit oplevert. 

E-mail naar manager

Een mail sturen naar de manager van de nieuwe medewerker, vlak voordat deze van start gaat, blijkt het meest effectief te zijn. Hiermee heeft de nieuwe medewerker een maand minder nodig om op het minimale vereiste productiviteitsniveau te komen. Dat is 25 procent sneller dan wanneer een dergelijke mail niet wordt verstuurd.
 
In de mail staat een checklist met de volgende zaken die de meeste impact hebben op de productiviteit van de startende medewerker. Hun managers mogen zelf weten of en hoe ze hier iets mee doen in het inwerktraject.
 
1.       Bespreek met de medewerker wat zijn rol en verantwoordelijkheden zijn.
2.       Geef de nieuwe medewerker een buddy.
3.       Help de nieuwe medewerker een sociaal netwerk op te bouwen.
4.       Bespreek het inwerktraject gedurende het eerste halfjaar maandelijks met de medewerker.
5.       Bevorder een open dialoog. 

Lessen van Google

Welke lessen kunnen we nu precies uit deze benadering van Google trekken?
 
·       Mail kort van tevoren
Managers zijn druk en als iets niet urgent genoeg is, besteden ze er geen aandacht aan of vergeten ze het weer. Door kort van tevoren te mailen (Google mailt de zondag voordat de nieuwe medewerker start) krijgen ze het bericht op het moment dat hun ‘sense of urgency’ het hoogst is. Bovendien ontvangen alleen de managers die een nieuwe medewerker onder hun hoede krijgen de mail.
 
·       Verplicht de managers niets
Managers hebben er een hekel aan als hun gezegd wordt wat ze moeten doen. Door ze proceseigenaar te maken en de boodschap subtiel en vrijwillig te houden, hebben zij het gevoel ‘in control’ te zijn.
 
·       Houd het kort
Houd de e-mail kort en scanbaar en zorg dat alle informatie die de managers nodig hebben in de mail staat.
 
·       Experimenteer
Experimenteer binnen uw eigen organisatie met verschillende benaderingen en vergelijk de resultaten hiervan. Als u met harde data kunt aantonen dat een bepaalde benadering werkt, zal er sneller iets mee gedaan worden.
 
·       Gebruik checklists
Drukke managers willen niet lezen, zelfs niet als het korte stukjes tekst zijn. Maar checklists werken wel. Deze zijn immers effectief, eenvoudig te begrijpen en gemakkelijk om op te volgen. En als de checklist kort is en kort van tevoren verzonden wordt, vergroot dat de kans dat de ontvanger de checklist (correct) zal gebruiken aanzienlijk.
 
Tot slot blijkt bij Google dat inwerktrajecten op teamniveau een grotere positieve impact hebben op de productiviteit dan gecentraliseerde inwerktrajecten op bedrijfsniveau.
 
Bent u werkzaam op een HR-afdeling en wilt u zich verder ontwikkelen? Bekijk dan eens het aanbod opleidingen Personeel en Organisatie van NCOI Opleidingen.
 
Bron: PenOactueel, eremedia

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant