Jan Ouwehand, freelance docent van NCOI Techniek, verteld over enkele cursisten die bij hem de opleiding Basisopleiding Koeltechniek hebben gevolgd.
Op de website www.koeltechniekopleiding.nl trof ik een reactie aan van de KTA-cursist Servain van der Weide. Hij is al enkele jaren werkzaam in de installatietechniek en daarbinnen houdt hij zich ook bezig met koeltechniek. Met het principe van de verwarming zijn we vertrouwd, maar met het principe van de koeltechniek niet. Koeltechniek zou je kunnen beschouwen als “omgekeerde verwarmingstechniek”. Er zijn overeenkomsten, maar ook grote verschillen. Er gebeuren dingen in het koelproces waarbij we net even anders moeten denken dan wij gewoon zijn. Servain had de basiscursus (KTA) nodig om daar inzicht in te krijgen. Basisinzicht in de werking van het proces, het gedrag van het koelmiddel, de werking van een expansieventiel enz. krijg je eigenlijk alleen maar als je een opleiding volgt (waar rekening met de praktijk wordt gehouden) zoals de KTA. Een heel goede reden dus om die cursus te volgen!
Er is nog een goede reden om in te schrijven voor de cursus KTA. Een cursist vertelde mij dat hij als ZZP-er in de CV-wereld zijn boterham verdiende. “Lukt dat een beetje?” vroeg ik hem. “Jazeker” was zijn antwoord, “maar ik krijg ook te maken met een nieuw soort probleem.” Hij vertelde dat het aantal airconditioningsinstallaties binnen zijn klantenkring behoorlijk was toegenomen. Klanten vroegen hem of hij die installaties ook kon servicen. Omdat hij ontkennend moest antwoorden gingen deze klanten naar een bedrijf die wel deze service kon verlenen. Deze bedrijven namen vervolgens ook de serviceverlening van de verwarmingsinstallatie over en de klant was ”foetsie”. “Kijk” zei hij, “Ik moet mijn erkenning gaan halen anders houd ik het hoofd niet boven water.” Ik kan meer redenen noemen, zoals die planner (een jongedame) die graag wilde weten wat de storingen die de klanten doorgaven nu precies inhielden, zodat zij de planning beter kon verzorgen en de monteurs beter kon informeren.