Top-5: meest voorkomende conflicten op de werkvloer

Maar liefst 70.000 tot 100.000 ziekmeldingen per jaar komen voort uit een arbeidsconflict. Een uit de hand gelopen ruzie met een collega, vakantiedagen die worden geweigerd, geen opslag of een reorganisatie. Een arbeidsconflict is er zo. Hier een top-5.

1. Onderlinge afhankelijkheid

Conflicten ontstaan vaak als partijen onderling afhankelijk zijn. Als een werknemer A qua werkzaamheden, doelstellingen en belangen afhankelijk is van de input en prestaties van werknemer B en die persoon levert niet goed genoeg werk af, dan kan dit conflicten opleveren. Vooral wanneer werknemer A verantwoording dient af te leggen tegenover een leidinggevende.

2. Verschillen in stijl

Hoe de verschillende teamleden invulling geven aan hun baan, kan nogal eens verschillen van elkaar. Bijvoorbeeld, werknemer A is vooral erg taakgericht en legt de focus op het zo snel mogelijk aftikken van bepaalde werkzaamheden. Terwijl werknemer B meer mensgericht is en er voor wil zorgen dat iedereen een stem heeft in hoe het werk wordt gedaan. Als beide personen geen begrip of respect hebben voor hun verschillende werkwijzen dan kan dit leiden tot een conflict.

3. Verschillen in achtergrond

Conflicten kunnen ontstaan tussen mensen als gevolg van verschillen in opleidingsniveau, persoonlijke ervaringen, etnische achtergrond, politieke voorkeuren en zelfs geslacht. Deze verschillen kunnen namelijk inhouden dat werknemer A ten opzichte van werknemer B een andere problematiek, realiteit en achtergrond heeft en daarmee ook andere standpunten en stellingnames hanteert. Door deze bespreekbaar te maken kunnen conflicten op een voor alle partijen aanvaardbare manier worden opgelost, waarbij een belangrijk neveneffect is dat partijen door de wijze van conflicthantering ook iets van en over elkaar leren.

4. Verschillen in leiderschap

Leiders hebben verschillende manieren om hun teams aan te sturen. Voor medewerkers die dagelijks te maken hebben met verschillende leiders, kan dit verwarrend zijn. Zo er dat er zelfs irritaties kunnen ontstaan. Om dit te voorkomen, is het van belang dat vooral de manier waarop beslissingen binnen het bedrijf worden genomen en hoe medewerkers hierbij worden betrokken consistent is.

5. Gebrek aan vertrouwen

Vertrouwen is de basis van een goed functionerend team. Maar juist daarin gaat het nogal eens mis. In de kern bestaat vertrouwen eruit dat iedere werknemer zich op zijn gemak voelt en niemand wordt afgerekend op zwaktes of tekortkomingen. Ook ligt gebrekkig vertrouwen vaak aan de basis van zogenaamde machtsconflicten. Waarin mensen onzeker zijn over territorium-, controle- en competentiekwesties en ‘wie het eigenlijk voor het zeggen heeft’. Duidelijkheid en respect voor elkaars autonomie kan ‘politiek’ geharrewar omzetten in productiviteit.

Bron: makeadentleadership.com