In veel organisaties is er aandacht voor het opleiden van medewerkers. In veel gevallen wordt er alleen gekeken naar de persoonlijke groei van de werknemer, maar de strategische basis in de vorm van een opleidingsplan mist. Vaak kost het maken ervan veel tijd en energie. Waarom zou u daarin investeren? Hieronder vindt u een aantal redenen waarom een strategisch opleidingsplan een sleutel tot succes kan zijn.
Met steeds minder mensen moeten we nog net zo veel werk verzetten als voorheen. Werkgevers willen zo min mogelijk verletkosten maken. Daarom worden er door opleiders alternatieve manieren ontwikkeld om kennis over te dragen. Denk aan e-learning, leren op de werkplek en webinars. Dat wil niet zeggen dat klassikale bijeenkomsten niet nuttig zijn. Blended learning is een leervorm waarin zowel klassikaal als online leren worden gecombineerd.
De komende jaren treedt de vergrijzing op en we moeten langer doorwerken tot 67 jaar. Het is daarom van belang om werknemers op hogere leeftijd ook op te leiden en bij te scholen. Op de werkvloer ontstaan verschillende opleidingsniveaus die ook op ieder hun eigen niveau geschoold moeten worden. Daarnaast gaan de lesstijlen verschillen, omdat oudere werknemers liever op een andere manier leren dan jongere werknemers.
Het is verstandig om het opleiden van werkende mensen in een breder perspectief te zien, niet alleen binnen de eigen organisatie of het functioneren van de werknemer. Het doorgroeien van een medewerker naar een ander bedrijf is beter dan het vastlopen in de eigen organisatie. Kortom, het ontwikkelen van strategisch opleidingsbeleid en het vertalen ervan in concrete opleidingsjaarplannen moet een speerpunt zijn van uw HR beleid. Goed opgeleide medewerkers bieden uw organisatie de mogelijkheid snel in te kunnen spelen op veranderingen nu en in de toekomst. Door uw medewerkers strategisch te scholen werkt u aan gekwalificeerde, competente en gemotiveerde medewerkers. Uw oudere medewerkers blijven langer vitaal en wendbaar.
Met de komst van internet en social media is informatie erg gemakkelijk te verkrijgen en op iedere minuut van de dag te verkrijgen. De waarde van kennis is sterk aan het veranderen. Het is heel goed mogelijk om de specialistische kennis vanuit het opleidingsinstituut te combineren met ervaringen of toepassingen die via de nieuwe media bekend zijn. Het is belangrijk om hier als organisatie een standpunt over in te nemen en dit te ontsluiten in een dynamische, open en flexibele context.
Download de whitepaper: Hoe schrijf ik een opleidingsplan?
< Terug naar artikeloverzicht