Waarom is het belangrijk om doelen te stellen in organisaties?

Alle bedrijfsorganisaties zouden doelstellingen op papier moeten hebben, als onderdeel van hun businessplan. Deze doelstellingen beschrijven wat het bedrijf wil bereiken, in termen van marktaandeel, groei en winstgevendheid. Doelstellingen kunnen ook worden opgesteld voor interne metingen, zoals uitbreiding van personeel of het verhogen van werknemersbetrokkenheid. Doelen stellen heeft vele voordelen.

Geeft focus

Door duidelijke doelen te stellen weten werknemers wat de prioriteiten van de organisatie zijn. Werknemers kunnen zich het komende kwartaal of jaar beter focussen, en beter prioriteiten toekennen aan hun eigen projecten. Bovendien helpt het ze om hun eigen taken te zien als onderdeel van het grotere geheel. Voor het management helpen doelen bij de besluitvorming en de verdeling van taken onder het personeel.

Verhoogt de motivatie

Organisatiedoelstellingen geeft medewerkers een richting; ze hebben iets om naar te streven. Maar in plaats van naar algehele winst te streven, kunnen medewerkers beter werken aan de doelstelling ‘een stijging van 10% winst aan het eind van het jaar’. Dit verhoogt de motivatie en zal medewerkers uitdagen boven zichzelf uit te stijgen. Daarbij helpt het natuurlijk, wanneer er een speciale onderscheiding, erkenning of zelfs een beloning aan het behalen van het doel gekoppeld is.

Verbetert de samenhang van de groep

Veel zakelijke doelstellingen worden niet verwezenlijkt tenzij werknemers van alle niveaus samenwerken als geheel om de doelen te bereiken. De groepscohesie kan verbeteren als medewerkers duidelijk wordt gemaakt dat ze de doelstellingen alleen behalen wanneer ze opereren als team. Directie kan dit afdwingen door groepsbeloningen te geven wanneer de organisatie haar doelstellingen behaalt.

Verhoogt de waarde van de werknemer

Medewerkers betrekken in het opstellen van organisatiedoelen vergoot hun welwillendheid om deel te nemen aan de organisatie en de projecten die helpen de doelen te bereiken. Het vertelt ze dat hun inbreng wordt gewaardeerd en belangrijk is en verhoogt hiermee hun gevoel van eigenwaarde. Dus, de doelstellingen zijn niet alleen van het management; het zijn doelen van iedereen in de organisatie.

Zorgt voor meetbaarheid

Doelen dienen te zijn: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (ook wel SMART genoemd). Hierdoor kunnen medewerkers hun voortgang zien, hoe hun inspanningen invloed hebben op het geheel en beoordelen hoeveel ze nog moeten doen om het doel te bereiken.  

Bron: Smallbusiness

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant