Welke leerstijl past het beste bij u?

Iedereen heeft een eigen leerstijl. Zo zijn sommige studenten meer visueel ingesteld, terwijl anderen eerder auditief de leerstof opslaan. Het ‘leerstijlmodel van Kolb’ is gebaseerd op die persoonlijke ‘gedragingen’ en gaat uit van 4 verschillende leerprocessen verdeeld in 4 fasen.

David A. Kolb (Amerikaanse leerpsycholoog en pedagoog) ontwikkelde in de jaren ’70 een leersysteem volgens zijn visie dat leren een proces is dat uiteindelijk leidt tot gedragsverandering. Iedereen heeft immers een persoonlijke leerstijl. Er zijn bijvoorbeeld mensen die de materie eigen maken door veel vragen te stellen. Maar er zijn ook mensen die het liefst meteen aan de slag willen: dit zijn echte doeners. Zo gaat het Leerstijlmodel van Kolb ervan uit dat iemands attitude en gedrag bepalen wat diens leerstijl is. Dus bent u een dromer, een beslisser, een denker of juist een typische doener?

Wat is uw leerstijl?

Kolbs leerstijlmodel is gebaseerd op 4 verschillende manieren waarop mensen kunnen leren. Natuurlijk is de ene leerstijl niet beter dan de andere. Wél zal de ene stijl geschikter zijn voor een bepaalde leersituatie dan de andere. Dus wanneer u weet wat uw leerstijl is, dan weet u ook wat - op het gebied van leerstof en soort studie - het beste bij u past.  

Uitleg leerstijlmodel van Kolb

De 4 leerstijlen zijn de kwadranten in het model. In de cirkel staan dus zowel de 4 verschillende fasen in een leerproces als de verschillende gedragingen:

  • Doeners: vertoont een combinatie van actief experimenteren en concreet ervaren. Doeners hebben een voorkeur voor situaties waarin ze zo snel mogelijk aan de slag kunnen. Zij leren het beste als ze de leerstof kunnen oefenen door bijvoorbeeld toetsen.
  • Dromer: prefereert concreet ervaren en reflectief observeren. Dromers leren het liefste vanuit eigen ervaring en zijn zeer prakrijkgericht. Het liefste willen problemen van alle kanten bekijken om vervolgens steeds weer met nieuwe ingangen en oplossingen te komen.
  • Denker: vertoont een combinatie van reflectief observeren en abstract conceptualiseren. Denkers willen het liefste hun observaties vertalen in hypothesen en theorieën. Ze zijn zeer goede redenaars en maken graag gebruik van hun intellect. Bij voorkeur werken ze in eerste instantie solo zodat ze ongestoord een beeld kunnen vormen van de theorie.
  • Beslisser: heeft een voorkeur voor abstract conceptualiseren en actief experimenteren. Typisch aan beslissers is dat ze bij voorkeur theorieën letterlijk in de praktijk brengen en door te experimenteren. Het zijn dus echte pioniers die initiatieven durven te nemen. Elke vraag of probleem wordt opgelost en desnoods door buiten de gebaande paden te treden of door ‘thinking outside the box’.

Elk leerproces heeft Kolb verdeeld in 4 fasen:

  1. Concrete ervaring
  2. Reflectief observeren
  3. Abstract conceptualiseren
  4. Actief experimenteren

Doe de test

Het gaat er niet om dat u in een ‘hokje’ geplaatst wordt (doener, denker, dromer, beslisser). Het gaat erom dat u leert om uzelf te observeren terwijl u studeert. Bent u bijvoorbeeld alleen maar aan het rationaliseren? Zou u eens wat meer kunnen experimenteren? Door te variëren in deze 4 leerstijlen kunt u meer halen uit uzelf en uit uw opleiding. Met deze test kunt u achterhalen wat uw eigen leerstijl is en hoe u omgaat met bepaalde situaties op de werkvloer.  

Bronnen: Wikipedia.nl  Carrieretijger.nl Thesis.nl 123test.nl

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant