Iedereen heeft een eigen leerstijl. Zo zijn sommige studenten meer visueel ingesteld, terwijl anderen eerder auditief de leerstof opslaan. Het ‘leerstijlmodel van Kolb’ is gebaseerd op die persoonlijke ‘gedragingen’ en gaat uit van 4 verschillende leerprocessen verdeeld in 4 fasen.
David A. Kolb (Amerikaanse leerpsycholoog en pedagoog) ontwikkelde in de jaren ’70 een leersysteem volgens zijn visie dat leren een proces is dat uiteindelijk leidt tot gedragsverandering. Iedereen heeft immers een persoonlijke leerstijl. Er zijn bijvoorbeeld mensen die de materie eigen maken door veel vragen te stellen. Maar er zijn ook mensen die het liefst meteen aan de slag willen: dit zijn echte doeners. Zo gaat het Leerstijlmodel van Kolb ervan uit dat iemands attitude en gedrag bepalen wat diens leerstijl is. Dus bent u een dromer, een beslisser, een denker of juist een typische doener?
Kolbs leerstijlmodel is gebaseerd op 4 verschillende manieren waarop mensen kunnen leren. Natuurlijk is de ene leerstijl niet beter dan de andere. Wél zal de ene stijl geschikter zijn voor een bepaalde leersituatie dan de andere. Dus wanneer u weet wat uw leerstijl is, dan weet u ook wat - op het gebied van leerstof en soort studie - het beste bij u past.
De 4 leerstijlen zijn de kwadranten in het model. In de cirkel staan dus zowel de 4 verschillende fasen in een leerproces als de verschillende gedragingen:
Het gaat er niet om dat u in een ‘hokje’ geplaatst wordt (doener, denker, dromer, beslisser). Het gaat erom dat u leert om uzelf te observeren terwijl u studeert. Bent u bijvoorbeeld alleen maar aan het rationaliseren? Zou u eens wat meer kunnen experimenteren? Door te variëren in deze 4 leerstijlen kunt u meer halen uit uzelf en uit uw opleiding. Met deze test kunt u achterhalen wat uw eigen leerstijl is en hoe u omgaat met bepaalde situaties op de werkvloer.