Menu

4 tips om de juiste balans in hybride werken te vinden

Na het uitbreken van de coronapandemie kregen we het dringende advies om zoveel mogelijk thuis te werken. Dat vroeg nogal wat van ons aanpassingsvermogen. We moesten ineens leren omgaan met zaken als communiceren op afstand met collega’s, de aanwezigheid van je huisgenoten in je werkomgeving, nieuwe routines creëren voor pauzes en werktijden en heel andere afleidingen dan op kantoor.

We gaan langzamerhand weer meer naar kantoor en zijn blij dat we onze collega’s weer zien, maar gedeeltelijk thuiswerken is wel een optie die bij veel mensen de voorkeur heeft. Het heeft ook zeker voordelen: minder reistijd, meer vrijheid om zelf je tijd in te delen, betere concentratie en een hogere productie (mits er geen kinderen thuis zijn) en meer tijd met het gezin of om te sporten.

In de afgelopen periode hebben we het thuiswerken wel aardig in onze vingers gekregen, maar hoe vind je nu een goede balans in het gedeeltelijk thuis en gedeeltelijk op kantoor werken, het hybride werken? We geven je hier vier handige tips:

1. Houd contact

De coronacrisis heeft aangetoond dat thuiswerken in veel beroepen heel goed kan. En sommigen zijn er heel blij mee, maar anderen voelen zich steeds eenzamer of hebben er juist door een druk huishouden moeite mee. Maar in alle gevallen is het goed om contact te houden met je collega’s. Uit onderzoek blijkt dat direct contact met collega’s belangrijk is. Zowel in samenwerken als op sociaal vlak. Daarom is het goed om naar kantoor te komen voor afspraken en samenwerking. Werk waarvoor je je goed moet kunnen concentreren kun je dan thuis doen. Mits je daar een rustige werkplek hebt.

2. Een goede thuiswerkplek

Een goede en rustige werkplek is dus belangrijk om (gedeeltelijk) thuis te kunnen werken. Een goede bureaustoel, een beeldscherm op de juiste hoogte en een bureau op een rustige plek in je huis doen wonderen. Bespreek met je werkgever hoe die je hierin kan faciliteren. Meer tips om succesvol en goed thuis te werken lees je hier.

3. Vaste dagen

Stel vaste dagen vast waarop je naar kantoor gaat. Dat is goed voor een vast werkritme. Stem dit wel af met je collega’s. Zo kun je op die dagen ook meetings en overleggen plannen. Voor werkoverleg, maar ook om samen koffie te drinken of samen te werken aan projecten.

4. Het thuisfront

Bovenstaande tips hebben vooral betrekking op goede afspraken maken met je werkgever. Maar je mag het thuisfront natuurlijk niet vergeten. Of je een gezin met kinderen hebt, een partner hebt die ook hybride werkt of je woning met anderen deelt, stem met hen af wanneer je thuis werkt en wanneer je naar kantoor gaat. Dan kunnen zij daar ook rekening mee houden.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Studiegids NCOI

Vraag de studiegids aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij jou en jouw situatie past. Vraag nu de gratis studiegids aan.

Contact NCOI

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00, op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.