De uitdagingen van de groeiende domotica markt

Er is grote belangstelling voor de concrete toepassingen die domotica biedt. Doe-het-zelf-systemen, waarvoor geen E-installateurs nodig zijn, worden steeds populairder en er komen steeds meer toepassingen uit de hoek van de W-installatie. Vormen deze trends een kans of een bedreiging voor de E-installateur? En hoe kijken consumenten hier tegenaan, zegt de term domotica ze überhaupt iets? USP Marketing Consultancy deed onderzoek onder de abonnees van Elektropraktijk en onder consumenten.

De potentiele markt voor domotica is groot. Toch tonen niet alle consumenten evenveel belangstelling. Zo is 59% (zeer) geïnteresseerd in één of meerdere toepassingen; gemiddeld zelfs in vier verschillende (3,8). Maar de overige 41% toont helemaal geen belangstelling. Hoger opgeleide consumenten en consumenten met hogere inkomens (beide 74%) hebben de meeste interesse.

Zowel E- als W-installatie

Installateurs of fabrikanten kunnen het beste inspelen op de vraag van de consument als ze verstand hebben van zowel E-, als W-installatie. De consument denkt namelijk niet in E- of W-termen, maar wil gewoon geïntegreerde oplossingen die het wooncomfort vergroten. De grootste voordelen denkt men te behalen met het (automatisch laten) aansturen van de verwarming (50%), de verlichting (44%), de beveiligingsinstallatie (30%) en de zonwering of rolluiken (24%).

Consument wil comfort verhogen

Maar liefst 61 % van de E-installateurs gebruikt ‘het verhogen van comfort’ als belangrijkste verkoopargument, maar ook ‘meer gemak’ scoort hoog (17%). Verder is ook ‘energiebesparing’ belangrijk (13%), terwijl ‘veiligheid’ als secundair belang wordt gezien door de consument.

Consument is onbekend met term domotica

Slechts een klein deel van de consumenten (12%) weet fabrikanten te noemen die domotica aanbieden, zoals Eneco en Philips. Maar niet alleen de fabrikanten lijken relatief onbekend, ook de term domotica zegt de consumenten weinig. Maar liefst 74% heeft zelfs nog nooit van domotica gehoord! 10% heeft er wel eens van gehoord maar weet niet wat het inhoudt,  slechts 16% kent de betekenis wel. Ruim 6 op de tien E-installateurs vindt de term domotica dan ook niet goed om te hanteren in de communicatie naar consumenten toe. De term is volgens hen moeilijk uit te leggen, blijft niet hangen en is eigenlijk een veel te lastig woord dat alleen installateurs kennen. Andere suggesties zijn ‘smart besturing’, ‘huisautomatisering’, ‘slimme installatie’, of ‘smart home’.

Doe-het-zelf domotica: kans of bedreiging?

Doe-het-zelf systemen, zoals HomeWizard (bekend van TV), zijn door consumenten zelf te installeren en maken het mogelijk om draadloze apparatuur aan te sturen via de smartphone of tablet. Op deze manier kan bijvoorbeeld verlichting worden aangezet, het energiegebruik worden bijgehouden en live camerabeelden worden bekeken.

Ruim drie keer zoveel installateurs zien dit soort producten eerder als een kans dan als een bedreiging voor de installatiesector (49% vs. 16%). De positieve installateurs denken dat de grote massa door dit soort instappakketten kennismaakt met domotica, zich vervolgens gaat verdiepen in de verschillende mogelijkheden en uiteindelijk een professioneler systeem wil. Ze verwachten dat voor een complexere en efficiëntere besturing dan toch een vakman nodig is. Belangrijke aanname hierbij is dat de dhz-klant dan wel bereid moet zijn om te willen investeren in kwaliteit. Niet iedere respondent in het onderzoek was daarvan overtuigd.

Low end en high end markt
Andere E-installateurs zien in de praktijk twee verschillende markten: ‘low end’ klanten die bediend worden door de dhz-pakketten en de ‘high end’ klanten die voor de luxere systemen gaan. De ‘low end’ klant zal niet snel duurdere systemen kopen, de ‘high end’ klanten komen bij de installateur terecht. Zij zien dus weinig effect op hun zaken.

Doe-het-zelf geeft domotica slechte naam
Maar sommige installateurs zien de zelf te installeren systemen als een bedreiging. Volgens hen kan de veiligheid in het gedrang komen of het systeem niet goed functioneren, waardoor domotica een slechte naam krijgt. Ook vreest men dat de consument niet snapt dat er een groot prijsverschil is met de dhz-domotica. Een respondent zegt vervolgens; “Wij hebben als installateur deze kansen laten liggen en nu vult een ander dit in zonder dat wij er aan te pas komen en als we niet heel goed oppassen en snel schakelen gaat dit ook in de zorg gebeuren!”

Laat domotica zien aan de klant

Steeds meer fabrikanten en kennis- en brancheorganisatie richten showrooms of experience centers in, waar installateurs hun klanten de verschillende toepassingen van domotica kunnen laten zien. Een voorbeeld hiervan is het Living Space Experience in het Home Trade Center in Nieuwegein van ABB/Busch-Jaeger. Binnen het project ‘Technologie

Thuis Nu!’ van OTIB en Alzheimer Nederland is sinds kort een dementie modelwoning te bezichtigen waar de partijen laten zien dat zelfstandig wonen, door de toepassing van technologie op maat, langer kan.

Ruim de helft van de installateurs vindt het (zeer) aantrekkelijk om klanten mee te nemen naar zo’n showroom (53%). Slechts een op de twintig ziet hier helemaal niks in (5%). Deze uitkomsten zijn best opmerkelijk omdat de E-installateur van nature veel minder gewend is met een klant samen naar een showroom te gaan. Dit is over het algemeen meer het domein van de W-installateur. Als domotica meer en meer ook in de W-installatie gemeengoed wordt, moet de E-installateur wel oppassen dat de W-installateur er zo meteen met zijn klant van doorgaat!

Bron:

Electropraktijk