Bereik uw persoonlijke doelen met projectmanagement

Projectmanagement is een middel om bepaalde doelstellingen te behalen, om problemen op te lossen of om een ambitie te vervullen. Dit kunnen organisatiedoelen zijn, maar projectmanagement is natuurlijk ook heel goed in te zetten om persoonlijke doelen te bereiken.

1 . Definieer het projectdoel

De eerste stap is om duidelijk te krijgen wat u wilt bereiken. Misschien heeft u een algemeen doel, zoals 'afvallen' of 'fit worden'. Het probleem daarvan is dat deze doelen niet genoeg gespecificeerd zijn. Immers, projectmanagement vereist een duidelijk omschreven doel. Er zijn verschillende methodes om die doelen helder te krijgen, zoals bij voorbeeld: SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). Zo zou u in de 2 bovenstaande voorbeelden de doelen kunnen specificeren als ‘10 kilo afvallen’ en ‘een halve marathon lopen’. Wees in het definiëren van uw doel altijd realistisch.

2 . Definieer het voordeel (business case)

Nu u duidelijk voor ogen heeft welk doel u wilt bereiken, is het belangrijk om ook te bepalen waarom u dat wilt. Er zullen immers momenten zijn waarop u even uw motivatie kwijt bent. Dan is het fijn als u kunt teruggrijpen naar de achterliggende reden, zodat u kunt blijven werken aan uw doel. Bijvoorbeeld, u wilt 10 kilo kwijtraken om er goed uit te zien op uw bruiloft. Of, u wilt fit genoeg zijn om een halve marathon te lopen zodat u bloeddruk daalt en u geen medicijnen meer hoeft te nemen.

3 . Definieer de acties (plan)

Nu u weet wat u wilt en waarom, komt het belangrijkste onderdeel van dit project, namelijk uitzoeken hóe u het doel gaat bereiken. Hierbij dient u het project op te splitsen in kleine stappen. In de genoemde 2 voorbeelden gaat het vooral om het veranderen van onze levensstijl. Bijvoorbeeld, om 10 kilo af te vallen, kunt u om te beginnen stoppen met snoepen, doordeweeks alcohol laten staan, minder te eten en juist ’s ochtends beter te ontbijten. En om fit genoeg te worden om een halve marathon te lopen, is het verstandig om elke dag tijd vrij te maken voor uw training, zodat het een dagelijkse routine wordt. Maak een haalbare training, en plan die steeds voor elke 2 weken in. Het gaat om het maken van concrete stappen in de richting van uw doel - en de eerste stap in deze is het maken van een plan.

4 . Evalueer vaak  (project monitoring)

Het is belangrijk dat u uw oorspronkelijk plan tijdig kunt bijstellen. Misschien loopt u letterlijk te hard van stapel of past uw hardloopschema niet helemaal in uw drukke leven. Projectmanagement is een dynamisch iets. En inderdaad, soms kan het voorkomen dat u uw plannen moet bijstellen, of zelfs uw doelstellingen moet veranderen, omdat u zich tijdens de evaluatie realiseert dat te ambitieus bent geweest. Natuurlijk heeft u dit proberen te voorkomen door een realistisch doel te bepalen. Maar er kunnen ook onvoorziene omstandigheden zijn, waardoor zelfs realistisch doelen (tijdelijk) niet onbereikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld een verstuikte enkel of een gebroken been waardoor u uw training moet stoppen. In dit geval moet u uw doel herzien en – opnieuw - werken aan dit nieuwe doel.

5 . Beloon uzelf (mijlpalen)

De doorlooptijd van uw ‘project’ kan soms eindeloos lijken. Bepaal daarom enkele tussentijdse mijlpalen. Wanneer u deze heeft bereikt, beloon uzelf! Ze zijn een teken dat u op de goede weg bent en dat het doel in zicht is. Trakteer uzelf op een bioscoopbezoek of een goed boek. Iets wat u echt graag doet, maar waardoor u niet zult ontsporen van uw inspanningen tot nu toe.  

Bron: Projectmanagementguide.org

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant