10 tips om werkconflicten op te lossen

Iedereen raakt weleens in een conflict verzeild, ook op het werk. Dat is op zich geen probleem, maar u moet er wel mee om kunnen gaan. Bij een conflict speelt er meer dan alleen de inhoud of de kwestie op zich en het kan de sfeer binnen de afdeling zeer negatief beïnvloeden. In een meningsverschil zorgen emoties en/of botsende persoonlijkheden er vaak voor dat mensen niet meer naar elkaar luisteren. Vriendelijk blijven en naar elkaar luisteren is echter wel de weg om tot een oplossing te komen. Onderstaande tips helpen u en uw collega’s om een conflict goed samen op te lossen.
 
1. Vermijd contact via de e-mail
Veel conflicten zijn het gevolg van misverstanden of van ongelukkige manoeuvres in het sociale verkeer. De confrontatie aangaan via de e-mail kan de situatie verergeren. Vermijd daarom het liefst contact via de e-mail.
 
2. Bespreek het conflict
Ga de confrontatie aan en leg aan elkaar uit wat er loos is. Spreek uw ongenoegen uit en leg daarbij uit wat u onprettig vindt aan de situatie en benoem de oorzaak. Laat de ander hier vervolgens op reageren en laat hem of haar uitpraten. Reageer assertief, niet agressief.
 
3. Let op uw taalgebruik
Door uw woorden met zorg te kiezen, kunt u voorkomen dat u beschuldigend en bevooroordeeld overkomt. Praat daarom vanuit de ik-vorm. Beschrijf de situatie zo objectief mogelijk, zonder waardeoordeel en zonder heftige emoties.
 
4. Luister aandachtig naar elkaar
Door aandachtig naar elkaar te luisteren kunt u elkaar vaak beter begrijpen. Probeer u te verplaatsen in de ander en probeer de beweegredenen van uw collega die hebben geleid tot het conflict te achterhalen. Op deze manier kunt u tot de kern van de zaak doordringen en toont u respect voor uw collega. Uw collega zal sneller samen met u tot een oplossing kunnen komen.
 
5. Schakel een bemiddelaar in
Indien de betrokken partijen zelf niet tot een overeenkomst kunnen komen, kunt u het best een externe, neutrale persoon bij de situatie betrekken.
 
6. Vermijd geroddel
Maak het probleem niet groter door andere collega’s erbij te betrekken. De kans is groot dat het probleem hierdoor wordt verergerd. Blijf dus professioneel en zorg ervoor dat dit conflict iets blijft tussen u en uw collega.
 
7. Achterhaal elkaars belangen
Probeer elkaars belangen te achterhalen door open vragen te stellen. Door dit te doen, krijgt u misschien sneller begrip voor elkaars situatie. Het is handig om regelmatig samen te vatten wat uw collega heeft gezegd, om te controleren of u hem of haar begrijpt. Dit zorgt ook gelijk voor duidelijkheid.
 
8. Zoek samen naar een oplossing
Benadruk gezamenlijke doelen en focus op oplossingen. Het heeft geen zin om te blijven hangen in het verleden. Dit lost namelijk niks op. Leg elkaar oplossingen voor en bespreek deze met elkaar.
 
9. Maak gezamenlijke afspraken
Het maken van gezamenlijke afspraken is essentieel. Wanneer er geen duidelijke afspraken worden gemaakt, loopt u het risico dat het conflict weer aanwakkert en zo begint u weer van voren af aan.
Het is ook goed deze afspraken op papier te zetten, zodat iedere partij zich bewust is van de gemaakte afspraken.
 
10. Leer van het conflict
Zie het conflict als een positieve leerervaring. U kunt de leerervaring(en) die u heeft opgedaan gebruiken voor andere situaties. En misschien heeft u zwakke punten van uzelf ontdekt, die u kunt verbeteren. Dit is alleen maar goed.
 
Meer weten?
Bent u leidinggevende of wilt u wilt u leren hoe u het beste kunt bemiddelen bij een conflict? Volg dan deze korte praktijkgerichte HBO-opleiding Conflictbemiddeling en Mediation. Of volg de training Natuurlijk Assertief Optreden als u wilt leren hoe u beste kunt omgaan met lastige gesprekken of conflicten.
 
Bron: Intermediair

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant