Nederlanders hebben het meest in te brengen in hun bedrijf

Uit een onderzoek van Top Employers onder 500 Europese bedrijven blijkt dat Nederlanders in vergelijking met andere Europeanen het meest te vertellen hebben in hun bedrijf.
 
Onderzoek
Top Employers onderzocht bij honderden Europese bedrijven in hoeverre er sprake was van goed werkgeverschap. Uit dit onderzoek bleek dat Nederlandse werkgevers het beste luisteren naar hun werknemers. In bijna twee derde van de gevallen wordt de Nederlandse werknemer gevraagd input te geven inzake de strategische koers van het bedrijf, terwijl dat in de rest van Europa nog niet eens bij de helft van de bedrijven het geval is.
 
Poldermodel
Volgens Aernoudt van der Wilk, countrymanager bij Top Employers, is het feit dat Nederlandse werkgevers zo goed naar hun werknemers luisteren, te danken aan het poldermodel. Wij zijn gewend dat iedereen mag meebeslissen, terwijl er in andere landen veel meer sprake is van een hiërarchische bedrijfsvoering.
 
Zuid-Europa
Met name in Zuid-Europa is nog veel winst te boeken. In Frankrijk luisteren werkgevers in slechts 12 procent van de gevallen naar hun medewerkers bij belangrijke strategische beslissingen. De situatie in Spanje is vergelijkbaar. Volgens Van der Wilk laten de afgelopen jaren wel enige vooruitgang zien.
 
Bron: PenOactueel

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant