Uitbesteden of niet? 10 vragen voor de externe leverancier

Steeds meer bedrijven kiezen voor outsourcing van onderhoud, met als doel: kostenbesparing. Daarnaast speelt ook het binnenhalen van specialistische kennis en expertise een rol. Ben jij er nog niet uit? Misschien kunnen de volgende 10 vragen je op weg helpen.

Sommige bedrijven zien zich gedwongen om een externe leverancier te zoeken voor technisch onderhoud door tekort aan eigen specialistisch personeel. Soms ook is het een bewuste strategische keuze. Wat de reden ook is om te kiezen voor outsourcing; maak deze keuze wel overwogen. Immers, outsourcing kan ook mislopen. Doordat bijvoorbeeld de kosten hoger uitvallen dan voorzien. Of omdat u intern meer tijd kwijt bent dan verwacht doordat uw eigen medewerkers teveel ondersteuning moeten bieden. Dus, moet je nu uitbesteden of niet en hoe kun je mislukkingen voorkomen? Om dit te kunnen beantwoorden, stel je het beste de volgende 10 sleutelvragen aan de opdrachtnemer, alvorens de juiste aanpak te bepalen.

10 vragen voor de externe leverancier

  1. Hoe werft de leverancier de juiste technisch geschoolde arbeidskrachten?
  2. Bepaalt de leverancier, de key performance indicators (KPI's), ofwel kritische succesindicatoren? En welke informatie is hiervoor noodzakelijk?
  3. Heeft de leverancier afdoende voorzieningen getroffen om de verwachte kostenbesparing te garanderen?
  4. Is de leverancier een bedrijf dat een continue verbetering nastreeft?
  5. Zorgt de leverancier ervoor dat diens technische werknemers goed en actueel worden geschoold?
  6. Heb je zelf een locatie bezocht waar de leverancier momenteel werkzaam is?
  7. In hoeverre is het haalbaar – mocht de outsourcing mislukken – om het werk weer door de eigen onderhoudsafdeling te laten doen?
  8. Is technisch onderhoud onderdeel van de core business van je organisatie?
  9. Worden reparaties en vervangende onderdelen opgenomen in het uitbestedingscontract?
  10. Is de leverancier/opdrachtnemer goed op de hoogte van en vertrouwd met de bedrijfssoftware zoals SAP?

Professionele partner

De laatste vraag, of de bedrijfssoftware matcht met die van de uitbestedende partij, is een zeer belangrijke kwestie die je niet mag onderschatten. Maar eigenlijk zijn al deze 10 vragen/punten cruciaal omdat ze samen voldoende helderheid scheppen of de leverancier die je op het oog hebt, voldoende in huis heeft en een hoogwaardige professionele partner is. Dit kun je bijvoorbeeld zien aan de manier waarop de leverancier (bij)scholing heeft georganiseerd voor de medewerkers, zie vraag 4 en 5. En of er ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling en carrière. Immers, een professionele leverancier moet deze voorzieningen in huis hebben, om überhaupt goede technische vakmensen te kunnen boeien en binden. Nog een belangrijk punt bij de keuze voor een leverancier is of deze past binnen je bedrijfscultuur. Denk hierbij aan kwesties als veiligheid, omgangsvormen, LEAN of bijvoorbeeld kwaliteit. En tenslotte, om dit outsourcingsproject succesvol te laten verlopen is vertrouwen cruciaal. Hierbij speelt openheid een grote rol. Vertel elkaar wat relevant is en waarom en wees bereid om ook daadwerkelijk met elkaar samen te werken.  

Bron: plantengineering.com

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant