Van krijtbord naar virtual reality

Een erkend diploma. Dat wilt u overhouden aan de opleiding die u volgt naast uw werk en sociale leven. Wel zo fijn als een opleider met u meedenkt en leren leuk maakt.

Jaren werd door het bedrijfsleven geroepen: “Mensen die van school komen hebben veel kennis, maar kunnen niets.” Onderwijs gericht op het aanleren van competenties, moest het antwoord zijn op de behoefte van het bedrijfsleven. Een valkuil van enkel dit type onderwijs is dat mensen vooral één beroep erg goed beheersen. Dit onderwijs richt zich namelijk op de bedrijfsmatig functionele en taakgerichte ontwikkeling in plaats van op de persoonlijke ontwikkeling. Werken in een andere branche of bij een andere werkgever is daardoor lastig. Wat wel werkt is een combinatie van traditionele onderwijsmethoden (docent voor de klas) én competentiegericht onderwijs.

Digitalisering in het onderwijs

Weer naar ‘school’ en examen doen. Veel mensen met examenvrees zien het helemaal niet zitten. Maar tegenwoordig kunt u zelfs tussentijds op uw werk getoetst worden, zonder dat u het in de gaten heeft. Daarmee vervalt de examenstress. Welke leermethodes en technieken maken leren leuk? Klassikaal, individueel, in het bedrijf, daarbuiten of online studeren; er zijn vele mogelijkheden. En die mogelijkheden blijven zich steeds door ontwikkelen. Denk aan digitale toetsen, tablets, digitale schoolborden en virtual reality (VR). Via VR kunnen studenten ervaringen opdoen die anders onmogelijk of te kostbaar zouden zijn. NCOI Opleidingen ontwikkelde met Ordina bijvoorbeeld de virtual reality-app APPlause.

Virtual reality-app

Met de app APPlause oefenen gebruikers met presentaties en pitches voor een gesimuleerd publiek. De presentator krijgt een bril op zijn hoofd waarmee hij een publiek voor zich ziet. Tijdens het oefenen van de presentatie vinden realtime metingen plaats. Zo worden de bewegingen van de presentator bijgehouden door middel van een soort camera. Staat de presentator te veel met zijn armen over elkaar, of juist te veel met zijn handen achter zijn rug? Het gesimuleerde publiek reageert verschillend op deze bewegingen. Ook wordt spraakintonatie, -volume en -verstaanbaarheid gemeten, en er wordt een stopwoorden-analyse uitgevoerd. Aan het einde van de presentatie krijgt de presentator een rapport met grafieken en tips. Presenteren hoeft dus niet meer thuis voor de spiegel, maar kan overal met scherpe feedback. 

Lees het hele artikel in ons magazine Leven lang leren

In ons magazine Leven lang leren staan meer artikelen over leren en voorbeelden van professionals die een opleiding of maatwerktraject volgden via NCOI Opleidingen. U ontdekt daarin ook hoe anderen hun medewerkers enthousiasmeren voor een leven lang leren. Het magazine is gericht op HR-professionals, maar biedt zeker ook inspiratie als u geen HR-functie heeft.

Bekijk de huidige editie

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant