Volgens onderzoek geven veel gebruikte studiestrategieën zoals het markeren of onderstrepen van belangrijke zinnen weinig resultaat. Dit meldt het Algemeen Dagblad op 15 januari 2013. Wél heeft het maken van oefenvragen effect, precies datgene waar NCOI Techniek sterk in is.
Verschillende methoden die door studenten gebruikt worden zijn nauwelijks effectief, blijkt uit een Amerikaanse studie van de Kent State University in Ohio. Het markeren of onderstrepen van grote lappen tekst, het maken van samenvattingen en het op het laatst herhaaldelijk leerstof lezen; zorgt niet voor een beter begrip van de lesstof. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat het maken van oefenvragen wél effect heeft. Ook het spreiden van lesdagen over een langere periode blijkt effectief. Iets wat NCOI Techniek al jarenlang toepast. NCOI Techniek maakt leren toegankelijk door de leermiddelen helemaal af te stemmen op wat de student nodig heeft. Naast de klassikale bijeenkomsten wordt blended learning en e-learning ingezet om ervoor te zorgen dat de student maximaal rendement uit de opgedane kennis haalt. Een digitale leeromgeving geeft de student toegang tot de verschillende mogelijkheden.
Bij blended learning combineren we klassikaal onderwijs met digitaal onderwijs. Via de digitale leeromgeving kan de student bijvoorbeeld leren en oefenen met de lesstof door oefenvragen te beantwoorden via de Memotrainer. Daarnaast kan de student in de digitale leeromgeving werken aan voorbereidingsopdrachten voor de bijeenkomsten of discussiëren met de andere deelnemers. Natuurlijk staan de studiebegeleiders en docenten klaar om ook online ondersteuning te bieden.
Door blended learning kan de deelnemer een groot deel van zijn of haar opleiding zelf indelen. De theorie leert de student voornamelijk thuis waardoor tijdens de bijeenkomsten de nadruk ligt op interactiviteit en het toepassen van de kennis.
Een succesvol voorbeeld van een opleiding waarin blended learning wordt toegepast is de opleiding Hogere Veiligheidskunde. Het interactieve karakter van de lessen wordt door deelnemers als zeer positief ervaren.
Met de Memotrainer kan de student op efficiënte wijze nieuwe kennis verwerven en bestaande kennis actueel houden. De student oefent met de theorie van de opleiding door op maat gemaakte vragen te beantwoorden. Op basis van de antwoorden bepaalt het systeem aan welke onderwerpen de student extra aandacht moet besteden. Hoe vaak en wanneer de student de Memotrainer gebruikt, is aan de student zelf. Het grote voordeel is dat de student in zijn of haar eigen tempo thuis de stof kan herhalen en de kennis up-to-date kan houden. Ook is het de optimale voorbereiding op het examen.
Bron: Algemeen Dagblad