Bijna een derde van de werknemers krijgt nooit de opleiding die hen is beloofd door de werkgever. Ruim 15 procent geeft aan dat de beloofde opleidingen uiteindelijk interne, door collega's verzorgde trainingen blijken te zijn. Dat blijkt uit onderzoek Springest.nl onder 508 respondenten.
Werknemers die een opleiding aangeboden krijgen, merken vaak dat het in werkelijkheid een hele klus is om deze ook daadwerkelijk te mogen volgen. Bijna een derde krijgt de beloofde opleiding niet en bij 7,5 procent lukt dat alleen na lang aandringen. Volgens Ruben Timmerman van Springest.nl zetten vooral startende professionals nu in op ontwikkeling en zijn ze bereid daarvoor een lager salaris te ontvangen. ‘Jammer genoeg stuit een grote groep op flinke tegenslag wanneer zij merken dat ze de beloofde opleiding niet krijgen of dat het slechts om een interne opleiding gaat die een collega geeft. Met een startsalaris is het zelf betalen van een opleiding voor hen niet haalbaar.’
Volgens Timmerman is het een structureel fenomeen van de laatste jaren: ‘Het gemak waarmee werkgevers direct snijden in de kosten van opleidingen is structureel. Ze beschouwen het als kosten, in plaats van als investering. Je hoort bedrijven zeggen dat ze niet willen bezuinigen op sales omdat dan de hele organisatie instort, maar bij opleidingen gebeurt hetzelfde alleen volgt het effect later. Als je na de crisis qua competenties achter ligt op je concurrenten, ben je het haasje.’
Opleidingen of een opleidingsbudget worden vaak als secundaire arbeidsvoorwaarde besproken tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek. In de praktijk blijkt echter dat het lastig is om dit budget als werknemer daadwerkelijk in te zetten. Bij 45 procent van de Nederlandse werknemers is alles goed geregeld. Zij mogen binnen een bepaald budget zelf een relevante opleiding kiezen. ‘Werknemers doen er goed aan om afspraken over opleidingen op te laten nemen in hun arbeidscontract. Dan staan deze zwart op wit en voorkom je onduidelijkheden als je eenmaal aan het werk gaat.’
Een andere tip zou kunnen zijn om de andere kant van het verhaal te laten zien: ‘Overtuig de baas op inhoudelijke gronden. Zeg niet dat die opleiding belangrijk is voor jouw ontwikkeling, maar dat het groeiperspectief van het bedrijf onder druk staat wanneer jullie niet meegaan in de trend van internetmarketing. Laat zien waarom jouw opleiding goed is voor de groei van het bedrijf; geen baas zal iets op groei tegen hebben.’
Uit de resultaten valt verder op dat werknemers nog steeds interesse hebben om een opleiding te volgen. Veertig procent wil één keer per jaar een opleiding volgen, en nog eens veertig procent het liefst vaker dan één keer per jaar. De daadwerkelijke gevolgde opleidingen steken daar trouwens schril bij af. ‘Enkele jaren geleden was het nog ‘normaal’ om een opleiding per jaar te volgen, nu zie je dat het steeds meer wordt uitgesteld. Zeggen werkgevers dat het budget van 2012 pas in 2013 mag worden uitgegeven bijvoorbeeld, zodat je eigenlijk maar twee keer de helft krijgt.
Bron: P&O Actueel