De laatste tijd is er - mede door de berichtgeving in de media - een hoop te doen over het onderhoud van AED's, of eigenlijk het gebrek daarvan. Volgens schattingen is er met 1 op 3 AED's iets mis. Dat wil niet gelijk zeggen dat het apparaat niet meer functioneert, maar wel dat er dringend onderhoud uitgevoerd dient te worden. Dit is van belang voor u als veiligheidskundige. U adviseert uw directie, management en medewerkers over veiligheid in uw organisatie. Zorg dat uw BHV’er en ARBO gerelateerde medewerkers de juiste kennis hebben.
Vaak betreft het hier het vervangen van de elektroden en/of de batterij, maar soms is er iets ernstigers aan de hand. Er zijn onlangs bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg gevallen gemeld waarbij de AED niet meer in staat was de noodzakelijke schok toe te dienen, terwijl deze wel nodig was om het leven van een slachtoffer te redden. Technisch gezien kan in de meeste gevallen het AED-onderhoud prima zelf uitgevoerd worden, maar zijn ook situaties denkbaar waarin een onderhoudscontract weldegelijk voordelen biedt. Wij informeren u graag over deze voordelen. Overigens is het afsluiten van een onderhoudscontract (nog) niet verplicht en ligt de keuze en de verantwoordelijkheid uiteindelijk bij de klant.
Een aantal AED, waaronder de Philips HS1, voert dagelijks en wekelijks zelftesten uit, waarbij storingen worden opgemerkt die de eigenaar dient te verhelpen. Maar wat als u dat niet kunt, omdat het probleem bijvoorbeeld niet in de accu of elektroden, maar in de interne hardware of software zit? Met een onderhoudscontract heeft u binnen 24 uur een werkende AED in handen: uw eigen, waarvan het probleem verholpen is, of een leentoestel terwijl uw AED gerepareerd wordt.
Hoewel een periodieke AED controle slechts een momentopname is, werkt de servicemedewerker volgens een vastgesteld protocol en worden onderdelen preventief vervangen. Hiermee wordt de kans geminimaliseerd dat de AED tussentijds onbruikbaar raakt. En mocht dat onverhoopt toch het geval zijn, dan geeft in ieder geval de Philips AED vanzelf een storingsmelding. Met een servicecontract bent u dan verzekerd dat u binnen 24 uur wordt geholpen.
Met enige regelmaat komen fabrikanten met (soms verplichte) software-updates voor de AED. Soms bevat zo’n update slechts een wijziging van het reanimatieprotocol (zoals onlangs gebeurde toen werd omgeschakeld van 15-compressies-1-beademing naar 30-compressies-2-beademingen), maar het komt ook voor dat een software-update essentieel is omdat een “bug” is geconstateerd.
Van even groot belang is de continuïteit van AED-onderhoud. Bent u een particulier die de AED thuis heeft, dan bent u vast goed op de hoogte van de status van het apparaat. Maar als de AED achter de receptie van een bedrijf hangt, en de receptioniste elders gaat werken of met vakantie is terwijl de storing optreedt, wordt deze mogelijk niet tijdig opgemerkt.
In december 2012 bracht de Inspectie voor de Gezondheidszorg een mededeling uit over AED’s die bij daadwerkelijke inzet niet gebruiksklaar bleken, in een aantal gevallen door onvoldoende onderhoud. Een deel van de AED-eigenaren voert het onderhoud netjes uit. De praktijk toont helaas aan dat dit niet overal het geval is, voor die situaties is het afsluiten van een onderhoudscontract letterlijk van levensbelang.
Bron: Procardio.nl