Hoe ga je om met arbeidsconflicten?

Leiderschap en omgaan met conflicten gaan hand in hand. Als je niet kunt omgaan met conflicten, op een gezonde en productieve manier, dan is een leiderschapsrol niets voor jou. Conflicten komen in ieder bedrijf voor; het hoort erbij en je kunt het niet altijd vermijden. Als manager is het je taak om de signalen te herkennen, de aard van het conflict te begrijpen en op een snelle, rechtvaardige manier het conflict te kunnen oplossen.

Veel professionals ‘beschadigen’ hun carrière omdat ze - uit angst - conflicten uit de weg gaan. Je hoofd in het zand steken in de hoop dat een conflict uit zichzelf oplost is geen oplossing. Conflicten lossen zelden vanzelf op, sterker nog, een conflict escaleert indien er niet proactief gehandeld wordt. Een simpel misverstand kan makkelijk ontaarden in een heftige ruzie, wanneer er geen aandacht aan wordt geschonken.

Conflict als middel van manipulatie

Een zwakke leider kan niet omgaan met ondergeschikten die gebruikmaken van emotionele chantage en manipulatie. Elke afdeling wordt geteisterd met manipulatieve medewerkers die gebruikmaken van emotionele conflictsituaties. Dit zijn drama queens/kings die wanneer zij geconfronteerd worden met hun wangedrag en/of gebrek aan prestaties snel de vinger wijzen in een andere richting. Ze zijn bedreven in het houden van emotionele tirades; waaronder krokodillentranen, schuld geven aan anderen, leugens, halve waarheden en andere banale manipulaties. Als manager is het erg belangrijk dat je dit gedrag herkent en dat je actie onderneemt. Speel dus niet de ‘populaire’ manager, doe niet mee aan het drama of de manipulatie en tolereer geen egoïsme.

Het gevaar van verwaarloosde conflicten

Het ontwikkelen van doeltreffende, conflict oplossende vaardigheden zijn een essentieel onderdeel van opstellen van een duurzaam business model. Een onopgelost conflict leidt vaak tot verminderde productiviteit en creativiteit, en belemmert samenwerking. Maar het gaat nog verder. Leiders die conflicten geen aandacht schenken zullen al hun talenten zien vertrekken, omdat die op zoek gaan naar een gezondere en veiligere werkomgeving. Conflict zijn een normaal onderdeel van elke sociale en organisatorische instelling. De uitdaging zit in hoe men kiest ermee om te gaan. Verbergen, vermijden of negeren leidt dikwijls tot wrok, of een interne machtsstrijd. Om te weten hoe je ermee omgaat, is het belangrijk ook de oorzaak te achterhalen.

Oorzaken voor arbeidsconflicten

Wat veroorzaakt eigenlijk conflicten op de werkvloer? Tegengestelde standpunten, concurrerende spanningen, machtsstrijd, ego, trots, jaloezie, prestatieverschillen, compensatie issues, of iemand heeft gewoon een slechte dag, enz. Er kunnen talloze oorzaken zijn. Toch wijst onderzoek uit dat ze vaak ontstaan door slechte communicatie of het slecht omgaan met emoties. Laten we deze 2 belangrijke oorzaken van conflicten onderzoeken:

  • Communicatie

Als je terugdenkt over conflicten die je zelf hebt ondervonden de afgelopen jaren zal dit vaak het gevolg zijn geweest van een gebrek aan informatie, slechte informatie, geen informatie of desinformatie. Het is niet altijd onwil om informatie slecht te ontvangen of door te geven, maar het gebeurt wel. Duidelijke, beknopte, nauwkeurige en tijdige verstrekking van informatie zal helpen om het aantal en de ernst van de conflicten te beperken.

  • Emoties

Een andere veelvoorkomende oorzaak van werkconflicten is wanneer beslissingen worden gemaakt op basis van emoties. Heb je ooit meegemaakt dat emoties zo hoog opliepen dat een collega in een vlaag van woede schreeuwend een zogenaamde streep in het zand zet? Je ziet hier iemand die zich overgeeft aan emoties en niet iemand die sterk in zijn schoenen staat en aan zijn toekomst denkt.

Conflicten oplossen of vermijden

De vraag is: hoe gaan we effectief om met conflicten? Dit is essentieel voor de gezondheid en de prestaties van de organisatie. Ondanks dat structuur belangrijk is om conflicten op te lossen is het uiteindelijk afhankelijk van het vermogen van alle partijen om elkaar te begrijpen en de voordelen te zien van conflictoplossing. Maar wat misschien nog belangrijk is, is hun wens op de kwestie op te lossen. De volgende tips zijn doeltreffende handvatten voor het oplossen van arbeidsconflicten:

1. Definieer acceptabel gedrag
Acceptabel gedrag definiëren is een positieve stap in het vermijden van conflicten. Wees duidelijk over de organisatiestructuur en de beslissingsboom, de kernwaarden van het bedrijf en schenk aandacht aan teambuilding, leiderschapsontwikkeling en talentmanagement. Maak duidelijke functieomschrijvingen zodat medewerkers weten wat er van ze wordt verwacht en zorg daarnaast voor een effectieve interne communicatie. Communiceer over wat wel en niet wordt getolereerd.

2. Preventief conflictmanagement
Het geheim van conflictoplossing is in feite conflictpreventie (waar mogelijk). Door te zoeken naar potentiële conflictgebieden en proactief in te grijpen, kun je voorkomen dat bepaalde conflicten ooit ontstaan. Als een conflict oploopt, kun je de ernst ervan minimaliseren door snel te handelen. Besteed daarnaast aandacht aan het identificeren van het conflict en toon begrip.

3. Krijg inzicht in de WIIFM-houding
Heb begrip voor de positie en motivatie van de andere professionals en hun WIIFM(What’s In It For Me?)-houding. Conflicten voorkom je door anderen te helpen hun doelen te realiseren. Als je dit standpunt uitlegt kun je meer medewerking verwachting bij het nader tot elkaar komen.

4. Kies waarvoor je wilt vechten
Choose your battles en vermijd onnodige conflicten. Maar als de kwestie is belangrijk genoeg om een conflict over te krijgen, dan is het zeker belangrijk genoeg om op te lossen.

5. Zie het conflict als een kans
Waar er onenigheid is, is er een potentieel voor groei en ontwikkeling. Als je een CEO bent die conflicten niet gebruikt voor teambuilding en leadership development-doeleinden, dan mis je een grote kans. Omgaan met uiteenlopende standpunten kan innovatie stimuleren en biedt de kans om gigantisch veel te leren. Slimme leiders zoeken naar de gulden middenweg tussen alle verschillende meningen. Tot slot, het vinden van een oplossing moet je willen. Laat je keuzes niet beïnvloeden door de wil een populaire leider te zijn. Doe wat juist is.  


Bron: Forbes.com

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant