Hoe kunt u een crisis managen?

Een crisis kan het voortbestaan of de reputatie van een onderneming schaden. Hoe kunt u zich voorbereiden op een crisis en hoe kunt u die zo optimaal mogelijk managen? In dit artikel geven wij u enkele tips en handreikingen.

De impact van een crisis leest u wekelijks terug in de kranten. Een grote brand, een fraudezaak, een systeemuitval, een bedrijfsongeval, een faillissement van een grote afnemer of leverancier, een productiefout, een fusie of een slecht bedrijfsresultaat. Wanneer hier ook nog de media bovenop springen en u ongewild in het middelpunt van de belangstelling staat; dan kunnen goede voorzorgsmaatregelen, een degelijk ‘plan de campagne’ en de juiste attitude uw redding zijn.

Ter voorbereiding

Maak een risicoanalyse

Elke onderneming loopt risico’s die niet allemaal in te dekken zijn, maar met een risicoanalyse kunt u zich wel voorbereiden op een crisissituatie. Het doel van een risicoanalyse is om de potentiele risico’s binnen uw bedrijf kenbaar en beheersbaar te maken. Onder de streep moeten de eventuele restrisico’s aanvaardbaar zijn.

Stel een crisismanagementteam samen

Stel een slagvaardig crisismanagementteam van maximaal 5 personen. Zo kunt u snel een efficiënt een crisissituatie – indien mogelijk voorkomen, aanpakken, beheersen en de schade beperken. Maar natuurlijk is de eerste verantwoordelijkheid van het team om zo snel mogelijk de crisissituatie te beëindigen. De exacte taken en verantwoordelijkheden staan beschreven in het crisismanagementplan.

Maak een crisismanagementplan

Nadat de eerste chaos is geweken, is de eerste prioriteit om rust en stabiliteit te creëren. En dat is de praktijk best moeilijk. Juist omdat het in een crisissituatie vaak verleidelijk is om direct actie te ondernemen. Een crisismanagementplan kan hierin houvast bieden.  

Tijdens de crisissituatie

Los de crisis zo snel mogelijk op

Hoe langer de crisis onbeheersbaar is, des te meer zal uw dagelijkse bedrijfsvoering verstoord worden. Het is daarom noodzakelijk om de crisis zo snel mogelijk op te lossen en de boel weer op de rails te krijgen, zodat de schade beperkt blijft en ook uw reputatie beschermd wordt.

Houd het hoofd koel

Wat u ook doet, raak niet in paniek. Houd het hoofd koel door u te concentreren op de taken die in het crisisplan benoemd zijn.

Pas het crisismanagementplan aan

Zodra een crisis is opgelost door middel van uw crisismanagementplan, is het belangrijk dat u leert van die ervaring. Houd een logboek bij tijdens de crisis zodat u zicht krijgt op de mogelijke hiaten in het plan. Deze fouten, vergissingen, onvolkomenheden helpen u om uw crisismanagement te verbeteren: de beste manier om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt.  

Bronnen: Bibliotheek.nl Morebusiness.com

Deel dit artikel
Vraag de online brochure aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Bij NCOI Opleidingen vind je opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Je kunt voor elk vakgebied een online brochure aanvragen. Daarin lees je alles over onze opleidingen, studeren bij NCOI en wat dit jou kan bieden.

De grootste opleider van werkend Nederland
NCOI - wij leiden meer dan 20.000 professionals per jaar op
Ieder jaar leiden we
20.000
professionals op
NCOI - meer dan 1.250 opleidingen en trainingen
Kies uit meer dan
2.150
verschillende opleidingen en trainingen
NCOI - meer dan 2.000 bevlogen docenten
Volg les bij een van onze
2.000+
bevlogen docenten
Opleidingsadvies op maat?
Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00 uur, op vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur en via WhatsApp op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.