Een crisis kan het voortbestaan of de reputatie van een onderneming schaden. Hoe kunt u zich voorbereiden op een crisis en hoe kunt u die zo optimaal mogelijk managen? In dit artikel geven wij u enkele tips en handreikingen.
De impact van een crisis leest u wekelijks terug in de kranten. Een grote brand, een fraudezaak, een systeemuitval, een bedrijfsongeval, een faillissement van een grote afnemer of leverancier, een productiefout, een fusie of een slecht bedrijfsresultaat. Wanneer hier ook nog de media bovenop springen en u ongewild in het middelpunt van de belangstelling staat; dan kunnen goede voorzorgsmaatregelen, een degelijk ‘plan de campagne’ en de juiste attitude uw redding zijn.
Elke onderneming loopt risico’s die niet allemaal in te dekken zijn, maar met een risicoanalyse kunt u zich wel voorbereiden op een crisissituatie. Het doel van een risicoanalyse is om de potentiele risico’s binnen uw bedrijf kenbaar en beheersbaar te maken. Onder de streep moeten de eventuele restrisico’s aanvaardbaar zijn.
Stel een slagvaardig crisismanagementteam van maximaal 5 personen. Zo kunt u snel een efficiënt een crisissituatie – indien mogelijk voorkomen, aanpakken, beheersen en de schade beperken. Maar natuurlijk is de eerste verantwoordelijkheid van het team om zo snel mogelijk de crisissituatie te beëindigen. De exacte taken en verantwoordelijkheden staan beschreven in het crisismanagementplan.
Nadat de eerste chaos is geweken, is de eerste prioriteit om rust en stabiliteit te creëren. En dat is de praktijk best moeilijk. Juist omdat het in een crisissituatie vaak verleidelijk is om direct actie te ondernemen. Een crisismanagementplan kan hierin houvast bieden.
Hoe langer de crisis onbeheersbaar is, des te meer zal uw dagelijkse bedrijfsvoering verstoord worden. Het is daarom noodzakelijk om de crisis zo snel mogelijk op te lossen en de boel weer op de rails te krijgen, zodat de schade beperkt blijft en ook uw reputatie beschermd wordt.
Wat u ook doet, raak niet in paniek. Houd het hoofd koel door u te concentreren op de taken die in het crisisplan benoemd zijn.
Zodra een crisis is opgelost door middel van uw crisismanagementplan, is het belangrijk dat u leert van die ervaring. Houd een logboek bij tijdens de crisis zodat u zicht krijgt op de mogelijke hiaten in het plan. Deze fouten, vergissingen, onvolkomenheden helpen u om uw crisismanagement te verbeteren: de beste manier om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt.
Bronnen: Bibliotheek.nl Morebusiness.com