Inzicht in Energiebesparing (1)

Dat Corio de Groene Baksteen won voor de meest duurzame, beursgenoteerde vastgoedbelegger van 2012, moet vooral als een aanmoedigingsprijs worden gezien, zegt Lara Muller, hoofd Corporate Social Responsibility (CSR) van Corio NV. ,,We leggen de lat hoog. Het wordt een uitdaging om winkelcentra in 2020 energieneutraal te krijgen, maar we streven er wel naar. Cruciaal is het contact met onze huurders. We moeten ze mee zien te krijgen in onze duurzaamheidsambities.

Sociale aspect

Corio heeft Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en duurzaamheid bestempeld als strategisch onderwerp. Muller: ,,Die niet-financiële kant van Corio is heel wezenlijk. We kijken niet alleen naar milieulabels, energiereductie en afvalscheiding. Het sociale aspect is ook een essentieel onderdeel van MVO:  welzijn van de consument, tevredenheid van de huurder en zaken die met het welzijn van onze medewerkers te maken hebben, zoals diversiteit, gelijke beloning en integriteit. MVO gaat bovendien over de verhouding met de mensen die in het verzorgingsgebied van onze centra leven: hoe kunnen wij succesvol zijn door een antwoord te formuleren op hun behoeftes en verwachtingen?’’ Op het gebied van CSR heeft Corio ruim vijftig concrete doelen gesteld. Voorbeelden zijn vijftien procent energiereductie in 2015 (reductie geldt ook voor water en uitstoot CO2) en afvalscheiding naar herkomst. Daarnaast  wil Corio investeren in ondernemerschap, opleiding en werkgelegenheid in lokale gebieden rondom winkelcentra. Andere doelstelling is het ontwikkelen van meetinstrumenten om de ‘social return on investments’ te meten en zodoende het maatschappelijk rendement meetbaar, kwantificeerbaar en bestuurbaar te maken. Muller: ,,Die targets gelden voor winkelcentra in alle landen. Wij kunnen niet succesvol zijn in een samenleving die faalt. Wij weten dat het economisch succes van onze centra afhankelijk is van de sociale omstandigheden in het verzorgingsgebied. Hier geen grip op proberen te krijgen zou een gemiste kans zijn.’’

Green Lease

Nieuwe huurders krijgen een ‘Green Lease’: een contract waarbij de huurder en Corio afspraken maken over duurzaamheidsbevorderende maatregelen, zoals het uitwisselen van energiedata en de manier waarop energieverbruik gereduceerd kan worden. Ook staan hierin afspraken over duurzaam materiaalgebruik (verf, hout, verlichting) voor de inrichting. De portefeuille van Corio in Nederland wordt komende jaren uitgebreid met de Martkhal in Rotterdam en het Leidsche Rijn Centrum in Utrecht. Corio wil dat  beide projecten het keurmerk ‘Breeam-NL very good’ krijgen. De Markthal bestaat uit een overdekte marktvloer voor honderd kramen, vijftien winkelunits en acht horecavestigingen, de oplevering is in 2014. De eerste paal voor Leidsche Rijn Centrum (winkels, kantoren, parkeergarages) gaat december de grond in. Muller: ,,De grootste uitdaging ligt echter in de bestaande portefeuille. Laat ik eerlijk zijn: wat gaat er nog gebouwd worden tussen nu en 2020? In verhouding niet veel. De marktomstandigheden in de vastgoedsector, ook in retail, zorgen voor een lagere productie. De consument is afwachtend, de detailhandel moet alle zeilen bijzetten en de opkomst van internet heeft een nieuwe dynamiek teweeggebracht. Laten we vooral de bestaande gebouwen toekomstbestendig maken en daar creatief mee omgaan.’’ Lara Muller spreekt dinsdag 18 september op Ecobouw. Zij gaat in debat over de financiering van een duurzame leefomgeving. Gratis toegangskaarten voor Ecobouw bestellen? Klik hier. Meer informatie over het complete programma vindt u op www.ecobouw.net.

Bron: Dit is een ingekort artikel van Jeroen Kreule. Het verscheen eerder in de Special ‘Duurzaamheid & Energie’ van Cobouw op 28 juni 2013.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant