Kinderen niet bewust van het beroep dat reclame op hun emoties doet

Media- en reclamelessen voor basisschoolleerlingen zijn van groot belang, omdat kinderen op steeds jongere leeftijd in aanraking komen met reclames, maar deze niet altijd als zodanig herkennen. Stichting Media Rakkers introduceert daarom samen met de Radboud Universiteit Nijmegen het lespakket Reclame Masters.
 
Zelfstandige, bewuste en kritische consumenten
Hoewel reclames kinderen veel mogelijkheden kunnen bieden, bestaan er ook risico’s voor hun welzijn zoals conflicten met de ouders, materialisme en ongezond eetgedrag. De lesmethode Reclame Masters moet van basisschoolkinderen zelfstandige, bewuste en kritische consumenten maken. Kinderen blijken zich nu nog niet bewust genoeg van het beroep dat reclame doet op hun emoties. Juist daarom is het belangrijk dat kinderen meer controle krijgen over de invloed die reclame op hun heeft.
 
Gratis lesmateriaal
Het lesmateriaal is gratis en is bestemd voor basisschoolkinderen van groep 4 tot en met 6. Het is via de website van Stichting Media Rakkers aan te vragen.
 
Heeft u de ambitie om les te geven in het basisonderwijs? Bekijk dan de opleidingen Pre Bachelor PABO, HBO Bachelor Lerarenopleiding Basisonderwijs (PABO) of Post Bachelor Intern Begeleider van NCOI Opleidingen.
 
Bron: Nationale onderwijsgids