Hoe komt u hoger op? Iedereen wil groeien in zijn baan en carrière. Een vraag die vroeg of laat voorbij komt: wanneer is het tijd voor een volgende stap? Carrière maken door steeds van baan te veranderen, is uit de gratie. Notoire jobhoppers schonen hun curriculum vitae zelfs op, simpelweg door banen weg te laten en de overige op papier op te rekken.
Deze 5 tips helpen uw loopbaan op weg:
Nogal wat mensen durven het risico niet te nemen zich te laten coachen omdat ze schrik hebben zichzelf of de bedrijfsfocus te verliezen door te veel extern advies. Geef uzelf zes maanden om het uit te proberen.
Als u zich daar goed bij voelt, vraag feedback aan een vertrouwenspersonen (niet noodzakelijk collega’s) over de vaardigheden die u beter wilt leren beheersen. Zoals bijvoorbeeld het organiseren van een goede vergadering, spreken voor publiek of medewerkers aansturen en motiveren.
Als u laat zien dat u enthousiast en in staat bent om met kritiek en advies om te gaan, zal de coach sterker geneigd zijn om u het hele feedbackverhaal (de volledige ijsberg) te vertellen in plaats van een beetje feedback (het topje van de ijsberg) te geven. Goed luisteren dus en vragen stellen wanneer u iets niet begrijpt. Stel u open voor nieuwe ideeën en feedback die u krijgt.
Wees vastberaden om u positief op te stellen tegenover de veranderingen. Weersta de verleiding om toe te geven aan de onzekerheid die gepaard gaat met verandering. Neem u voor, uw werkgever te vertrouwen en positief te staan tegenover nakende wijzigingen. Probeer goed te begrijpen wat de veranderingen precies inhouden. Weerstand tegen verandering ontstaat vaak door onzekerheid en verwarring. Stel daarom alle vragen die bij u opkomen over de redenen die deze veranderingen rechtvaardigen. Door dat te doen krijgt u meer vertrouwen.
Laat op een beleefde en intelligente manier weten aan de directie welke gegronde operationele redenen u heeft. Niet akkoord gaan met iets betekent immers niet dat u misnoegd bent. Door uw bezwaren kenbaar te maken, voorkomt u dat u in een ongewenste situatie terecht komt.
Grofweg geldt dat een werknemer na een jaar of drie zijn/haar organisatie, functie en collega’s echt heeft leren kennen en heeft laten zien wat hij/zij kan. Na ongeveer vijf jaar in dezelfde functie is het tijd voor wat anders. Iemand die dan nog niet in actie komt, zet zichzelf schaakmat. En wekt dan toch de indruk weinig ambitieus te zijn. Overigens geldt ook hier dat de gemaakte (of niet gemaakte) stappen vooral in lijn moeten zijn met wat de werknemer wil. Het kan prima zijn om twintig jaar bij hetzelfde bedrijf te werken, als er maar progressie zit in de functie. Veel mensen die de echte top in het bedrijfsleven hebben gehaald, komen uit de eigen gelederen. Zij zijn trouw gebleven aan een werkgever. Vraag het de topmensen zelf en ze zullen zeggen dat ze alle kansen hebben gegrepen om zich op te werken. Toeval speelt vaak een grote rol bij een carrière; een baas die opeens opstapt waardoor veel eerder dan gepland een promotie aan de orde is of een reorganisatie die onvermoede kwaliteiten als crisismanager blootlegt. Deze mensen hebben kansen gegrepen, maar ze hebben er evenzoveel bewust laten schieten. Het gaat uiteindelijk om de keuzes die u maakt.
Bron: Elsevier
Door: Brenda van Osch