Om het fileprobleem op te lossen rond Amsterdam werd de ‘Tweede Coentunnel’ naast de oude tunnel aangelegd. Maar na de feestelijke opening van het grootste infraproject in mei van dit jaar lijkt die belofte uit te blijven.
Op 16 mei 2013 opende minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu de Tweede Coentunnel/Westrandweg met de belofte: “We nemen binnen afzienbare tijd afscheid van een van de meest hardnekkige files van Nederland.” Helaas hebben er sinds die tijd al meer dan 97 aanrijdingen plaatsgevonden en is ook het fileprobleem niet opgelost.
Enerzijds worden de files en ongelukken veroorzaakt doordat op dit moment de eerste Coentunnel wordt gerenoveerd. Dit betekent dat richting het zuiden slechts 2 rijstroken beschikbaar zijn. Volgens experts zijn die te smal waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan. Anderzijds worden de problemen toegeschreven aan de innovatieve rode led-verlichting.
De nieuwste tunnelverlichtingstechniek werd geïntroduceerd als veiliger, betrouwbaarder en duurzamer dan de voorgaande conventionele verlichting. Maar in plaats van dat de rode led’s veiligheid creëren, brengen de lampjes automobilisten juist in verwarring, met alle gevolgen van dien. "Je kunt je voorstellen dat iemand die minder ervaren is of minder goed ziet, die rode lampen aanziet voor remlichten", vertelt verkeerspsycholoog Raymond Hoogendoorn aan RTL nieuws.
Op dit moment onderzoekt Rijkswaterstaat de problemen in de tunnel om te kijken welke maatregelen er genomen kunnen worden. Er is voorgesteld de maximumsnelheid van 100 km per uur weer naar de oorspronkelijke snelheid van 80 km omlaag te brengen. Verder wordt de lichtintensiteit van de led’s aangepast zodat de lampjes minder fel zijn.
Bronnen: rtlnieuws.nl rijksoverheid.nl verkeerinbeeld.nl