Menu

Medewerkers Liander getraind in hard en soft skills

Met een gezamenlijk programma trainden NCOI Techniek & Veiligheid en Boertien Vergouwen Overduin 70 medewerkers van Liander Klant & Markt. De opleiders ontwikkelden voor Liander het opleidingsprogramma NETPower to the People. NCOI Techniek & Veiligheid nam de hard skills voor zijn rekening, Boertien Vergouwen Overduin de soft skills. Dankzij dit gecombineerde programma staan de medewerkers van Nederlands grootste netbeheerder sterker in hun schoenen en kunnen ze effectiever inspelen op alle nieuwe ontwikkelingen rond de energietransitie.

De opdracht: technische kennis en adviesvaardigheden verbeteren

In het contact met klanten merkt Liander Klant & Markt dagelijks dat de overgang naar een duurzame energievoorziening voor nieuwe klantwensen en technische uitdagingen zorgt. Om hierop in te spelen legde Liander een ontwikkelvraag neer bij NCOI Techniek & Veiligheid, bestaande uit drie pijlers: techniek, vaardigheden en ambitie. Omdat het bij de opleidingsvraag naast technische ook om competentiegerichte soft skills ging, werd ook Boertien Vergouwen Overduin bij het traject betrokken.
 
Deze samenwerking tussen twee zeer verschillende opleiders van NCOI Groep leverde het maatwerkprogramma NETPower to the People op. We brachten de drie pijlers samen in dit programma. Technische kennis op MBO-niveau op het gebied van energietransitie, de hard skills, zit in het onderdeel NET. Het ontwikkelen van adviesvaardigheden, de soft skills die van de medewerkers gevraagd worden in hun veranderde functie, zit in het onderdeel Power. Als een rode draad door het hele programma loopt de pijler ambitie.

De oplossing: aan de slag met hard skills en soft skills

Met een interactieve quiz brachten we op een leuke manier een aantal onderdelen van het programma aan de orde én enthousiasmeerden we de deelnemers.
Dat programma bestond uit vier bijeenkomsten waarin de technische kennis werd aangescherpt en twee vaardigheidstrainingen. Bij het werken aan de soft skills tijdens de vaardigheidstrainingen maakten we naast theorie ook gebruik van persoonlijke praktijkvoorbeelden en de stof uit de technische kennissessies. Zo koppelden we de soft skills aan de hard skills.

Adviserende gesprekstechnieken en overtuigen en beïnvloeden kwamen aan bod in de training Adviseren en Beïnvloeden. Die training volgde op de lessen Laagspanning en Midden- en Hoogspanning. De deelnemers konden hun vaardigheden oefenen met trainingsacteurs. Ze konden daarbij hun eigen casuïstiek gebruiken.

De training Omgaan met Klachten en Weerstand stond na de sessies Gas en Energietransitie op het programma. Hierin hebben we onder andere stilgestaan bij de verschillende conflicthanteringsstijlen, waarbij de deelnemers weer volop hebben kunnen oefenen. Door het geleerde meteen toe te passen en feedback te krijgen van elkaar en van de trainer, blijft alles beter hangen en hebben deelnemers er het meeste profijt van.

Het resultaat: medewerkers staan sterker in hun schoenen

Omdat ze hun kennis en vaardigheden flink verbeterden, staan de medewerkers van Liander Klant & Markt nu veel sterker in hun schoenen. Ze beschikken over meerdere gesprekstechnieken waarmee ze hun adviesgesprekken effectiever kunnen voeren. Zo kunnen ze het gedrag van klanten beter beïnvloeden en beter omgaan met klachten en weerstand. Daarnaast kunnen ze doelgerichter inspelen op alle ontwikkelingen die met de energietransitie te maken hebben.

Nieuwsgierig naar meer?

Bent u naar aanleiding van deze case benieuwd naar wat wij kunnen beteken voor u en uw organisatie? Neem dan contact met ons op via 035 - 6 400 411, info@ncoi.nl of WhatsApp: 06 - 10 453 804. Wij komen graag bij u langs voor een vrijblijvend gesprek.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant