Minder faalkosten is direct meer winst!

De wereld verandert razendsnel: de al dan niet vermeende aanhoudende financiële crisis, veel verlies van de werkgelegenheid in de zorg, bedrijven beginnen hun productie uit Oost-Europa/het Verre Oosten terug te halen, een zich terugtrekkende overheid, een steeds ingewikkelder functionerende EU, blijvende politieke onrust in het Midden-Oosten en ga zo maar door.

Geldverspilling
Aan al deze externe ontwikkelingen kunnen organisaties en bedrijven totaal niets doen! Het enige wat zij kunnen doen is hun “core” activiteiten effectief en efficiënt blijven uitvoeren. Wat me daarbij opvalt, is dat er zo veel geld onnodig door het putje wordt gespoeld. Dat komt grotendeels doordat klanten niet krijgen wat er verwacht wordt, beter nog, wat er concreet is afgesproken. Ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat we het lastig vinden van het begin af aan helderheid te krijgen/verschaffen.

Faalkosten
Zijn we niet assertief genoeg meer? Durven we niet meer door te vragen? Zijn we bang om ons gezicht te laten zien onder het motto “we zijn zo tolerant”? Dit gedrag vertonen we naar onze klanten, onze leveranciers, onze medewerkers, onze aandeelhouders én privé. Er is aangetoond dat 10% van de omzet/het budget verloren gaat door faalkosten, oftewel door dingen over te moeten doen. Ik weet zeker dat de niet-berekende maatschappelijke kosten nog veel hoger zijn.

Duidelijkheid is de oplossing
De oplossing is in wezen heel simpel. Zorg dat je duidelijkheid krijgt aan het begin van een traject, dan heb je minder ellende bij de uitvoering. Wat betekent dat concreet voor ons privéleven, projecten die we uitvoeren en onze klant- en leverancierscontacten?

  • Privé: Spreek van tevoren verwachtingen uit over kritische zaken.

  • Projecten: Accepteer als projectleider geen vage projectdefinitie en ga in gesprek met de opdrachtgever om deze alsnog helder te krijgen.

  • Klanten: Maak heldere afspraken over kritische onderwerpen die de levertijd, kwaliteit en budget wezenlijk kunnen beïnvloeden.

  • Leveranciers: Maak heldere doch realistische afspraken met leveranciers. Als je ze nu het vel over de oren haalt, krijg je dat als een boemerang terug op een moment dat je het niet gebruiken kunt.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant