Onderhoud insourcen of outsourcen?

In de vorige eeuw zagen we een trend naar outsourcing in allerlei branches en sectoren. In de industrie betekende dit met name het zo veel mogelijk uitbesteden van de onderhoudswerkzaamheden en het beperken van de eigen technische dienst. Dit alles uiteraard in het kader van kostenbesparing.

Werkzaamheden neerleggen bij een specialist en je richten op je core business kan inderdaad financieel voordelig en flexibel zijn, maar is dat in de praktijk ook altijd zo? Daarnaast heb je ook te maken met veiligheidsaspecten en bedrijfscultuur. Dus toch maar insourcen? Maar waar haal je de mensen vandaan? Een mix is ook mogelijk, maar waar trek je dan de grens? Belangrijke criteria bij het maken van deze keuze zijn:

  • De beslissing moet genomen worden door naar alle kosten te kijken, vast en variabel, ook in relatie tot volume en capaciteit.
  • Hierbij moeten ook de kwaliteit en de wensen van de (interne) klant worden meegenomen.

Core business

Om een goede beslissing om al dan niet te outsourcen of insourcen te kunnen nemen moet je goed weten of iets core business is en of dit in de toekomst zo blijft. Het onderhoud aan je machines of installaties mag dan geen core business zijn, de machines of de installatie zijn wel cruciaal in het produceren van je product of het leveren van je dienst. Denk hier dus goed over na, door jezelf af te vragen:

  • Kan ik het onderhoud los zien van andere processen in de gehele supply chain?
  • Is het personeel volledig toegewijd aan het onderhoud, of voeren zij ook andere taken uit en kan ik hun expertise missen?

Kosten

De beslissing moet genomen worden door naar alle kosten te kijken, vast en variabel, ook in relatie tot volume en capaciteit. Het gaat hierbij zowel om de initiële investering als om de total cost of ownership. Hierbij spelen aspecten een rol als:

  • Hoe specialistisch is het gereedschap dat benodigd is?
  • Wat is de levensduur van de installatie en wat betekent dit voor een fluctuatie in benodigd personeel?
  • Hoeveel spare parts zijn er nodig?

Als het gaat om het vaststellen van alle kosten, wees dan alert op:

  • Verborgen kosten
  • Overhead (direct gerelateerd en management-overhead)
  • Investering
  • Fluctuaties in de afzet die van invloed zijn op de variabele kosten
  • Spare parts en opslag

Kwaliteit

Vragen die je jezelf moet stellen zijn:

  • Hoe specifiek zijn de taken?
  • Is er een leverancier te vinden met voldoende know how?
  • Kan hij snel genoeg acteren?
  • Hoeveel leveranciers heb je en hoe werken die samen?
  • Heb je zelf de expertise?
  • Heb je zelf voldoende capaciteit/personeel of kun je die vinden?
  • Hoe groot is het afbreukrisico/hoe streng zijn de kwaliteitseisen?
  • Hoe is de ratio preventief/correctief onderhoud?
  • Kan ik voldoende controle uitoefenen op een leverancier?

Met de bovenstaande vragen en tips moet je een juiste en passende afweging kunnen maken hoe om te gaan met insourcen of outsourcen binnen jouw bedrijf.

Deel dit artikel
Vraag de online brochure aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Bij NCOI Opleidingen vind je opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Je kunt voor elk vakgebied een online brochure aanvragen. Daarin lees je alles over onze opleidingen, studeren bij NCOI en wat dit jou kan bieden.

De grootste opleider van werkend Nederland
NCOI - wij leiden meer dan 20.000 professionals per jaar op
Ieder jaar leiden we
20.000
professionals op
NCOI - meer dan 1.250 opleidingen en trainingen
Kies uit meer dan
2.150
verschillende opleidingen en trainingen
NCOI - meer dan 2.000 bevlogen docenten
Volg les bij een van onze
2.000+
bevlogen docenten
Opleidingsadvies op maat?
Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00 uur, op vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur en via WhatsApp op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.