Demotivatie en frustratie bij uw werknemers ontstaat vaak als ze worden geremd in hun werk en in hun productiviteit. Dus als ze geremd worden om het beste van zichzelf te geven. Het kan zijn dat ze niet goed weten wat er van hen wordt verwacht of weinig vrijheid ervaren om zelf besluiten te nemen. Misschien missen ze bepaalde informatie om hun werk goed uit te voeren of krijgen ze weinig ondersteuning van andere teams. Het kan verschillende oorzaken hebben.
Als uw werknemers lange tijd gefrustreerd zijn dan worden ze uiteindelijk onverschillig. De prestaties gaan omlaag en uw meest gemotiveerde en betrokken medewerkers kiezen ervoor om uw bedrijf te verlaten. Om bevlogen te raken moeten werknemers in staat worden gesteld om het beste van zichzelf te geven. Er moet een werkomgeving zijn waar niets ze in de weg staat om bevlogen te raken. U als manager kan die omgeving creëren. Daarvoor moet u weten wat uw mensen precies nodig hebben.
Het is een simpele, krachtige vraag die maar weinig managers stellen: Hoe kan ik jou helpen om succesvol te zijn in je werk? In het begin zult u waarschijnlijk antwoorden krijgen waar u niets mee kunt: ‘uhm…niets’ of ‘gewoon doorgaan met wat u doet’. Maar ook verzoeken waar u weinig mee kunt omdat ze te maken hebben met privé problemen of bedrijfsregels die u niet kunt veranderen. Of waar u niets mee wilt doen zoals een verzoek voor meer salaris van iemand met een middelmatige performance. Neem alles in beraad als u niet gelijk kunt antwoorden. Beloof dat u actie zult nemen als u vindt dat het nodig is maar voorkom het als mensen zaken aan u willen delegeren. U zult ook antwoorden krijgen die impliciet of soms heel expliciet kritiek betekenen op u. Reageer hierop door te luisteren en uit te leggen waar het nodig is. Maar reageer niet defensief en ga niet in discussie. Geef uw fouten toe als dat nodig is. Geef aan dat u erover zult nadenken en bedank ze dat ze het u hebben verteld. Achter al deze antwoorden zal u manieren vinden waarmee u uw medewerkers echt meer succesvol kan laten zijn. Om die te vinden moet u misschien meer in discussie, goed luisteren en een beetje doorvragen. Maar ook bereid zijn om soms lastige dingen te horen en dingen te veranderen. Misschien moet u wel echt een stapje terug doen en uw mensen meer zelf hun werk laten doen of misschien moet u juist meer betrokken zijn. Misschien moeten sommige processen veranderd worden. Of misschien moet u praten met een manager van een andere afdeling om hem te vertellen dat een aantal van zijn mensen slecht meewerken. Het zijn vaak dingen die makkelijk te doen zijn en die direct een verschil maken. Als u eenmaal dit soort gesprekken met uw mensen hebt zal u merken dat ze niet eens zoveel tijd vergen. En het rendeert. U bouwt vertrouwen, u helpt mensen beter samen te werken en u verwijdert obstakels. Zodat uw werknemers bevlogen raken en succesvoller zijn. En u ook succesvoller bent.
Bron: managementsite.nl