Stijgende lijn in werkgelegenheid door opkomst webwinkels

Nederlandse consumenten kopen tegenwoordig steeds meer online en hiermee groeien de webwinkels. Onderzoek van het economisch bureau van ING geeft aan dat de sterke opkomst van webwinkels zorgt voor een stijgende lijn in de werkgelegenheid. Door deze groei zijn er ook steeds meer mensen nodig. Met name in de detailhandel zijn er veel starters bij gekomen.
 
Detailhandel
Tussen 2007 en 2013 steeg de werkgelegenheid in de detailhandel landelijk met vijf procent. Bij webwinkels steeg het aantal banen van ruim 14.000 naar 35.500 in deze periode. De detailhandel is hiermee goed voor een op de tien banen in Nederland. In 2013 kwamen er 14.000 winkels bij; twee derde hiervan zijn webwinkels en de rest bevat non-foodwinkels zoals kappers- en kledingzaken. Zware concurrentie zorgt er echter ook voor dat veel ondernemers weer stoppen. Bijna een derde van de starters hield er na een jaar alweer mee op.
 
Groei is verschillend per provincie
De stijging van het aantal banen geldt voor heel Nederland, maar is verschillend per provincie. Doordat in de provincie Brabant de meeste potentiĆ«le ondernemers wonen, worden hier de meeste webwinkels gestart. In Gelderland, Utrecht en Noord-Holland was sprake van een verdriedubbeling van het aantal banen en in Friesland verviervoudigde het aantal banen zelfs.  
 
Bent u van plan om een eigen (web)winkel te starten? Bekijk dan eens de opleidingen van NCOI, bijvoorbeeld de HBO opleiding Retail en Ondernemerschap, HBO Small Business en Ondernemerschap (1 jaar) of MBO Ondernemersvaardigheden.
 
Bron: NOS