Afgelopen jaren schoten startups als paddenstoelen uit de grond, onder andere door de groei van crowdfunding mogelijkheden. Communicatie met de doelgroep, het verhogen van de betrokkenheid, blijkt een belangrijk succesfactor voor startups. Maar wat doen de succesvolste startups nog meer goed?
In Nederland hebben we zeer succesvolle startups. We noemen er vijf:
De online dienst Layergloss biedt gebruikers de mogelijkheid om applicaties en mobiele websites te ontwikkelen, zonder al teveel technische knowhow. Tech-magazine Wired riep het bedrijf uit tot een van de meest veelbelovende startups van Europa.
Peerby is een uitleenplatform waar gebruikers spullen kunnen lenen van mensen in de buurt. De oprichters willen hiermee een einde te maken aan de 'wegwerpcultuur'. Deze Amsterdamse startup won ook de internationale duurzame en sociale ondernemersverkiezing van Join Our Core.
Dit is een Nederlandse down- en uploaddienst waarmee grote bestanden (max 2 gigabyte) kunnen worden gedeeld. WeTransfer verstuurt twee miljoen bestanden per dag en vier petabyte (= vier miljoen gigabytes) aan gegevens per maand.
Het bedrijf houdt zich bezig met Big Data ontwikkelde een digitaal platform om informatie te structureren, interpreteren en te visualiseren. Het Amerikaanse investeringsfonds New Enterprise Associates (NEA) investeerde een bedrag van 1,6 miljoen in Silk. Ook Niklas Zennström, medeoprichter van Skype, investeerde in deze Amsterdamse startup.
Met deze webtoepassing kunnen ondernemers experimenteren met het maken van coupons en het opzetten van campagnes. Fosbury doet mee aan het internationale en gerenommeerde groeiprogramma TechStars.
De volgende tips zijn afkomstig van succesvolle ondernemers en professionals. Ze helpen bij het opzetten van een succesvol bedrijf:
Bronnen:
Elsevier
Frankwatching