Tips voor een succesvolle startup

Afgelopen jaren schoten startups als paddenstoelen uit de grond, onder andere door de groei van crowdfunding mogelijkheden. Communicatie met de doelgroep, het verhogen van de betrokkenheid, blijkt een belangrijk succesfactor voor startups. Maar wat doen de succesvolste startups nog meer goed?

In Nederland hebben we zeer succesvolle startups. We noemen er vijf:

LayerGloss

De online dienst Layergloss biedt gebruikers de mogelijkheid om applicaties en mobiele websites te ontwikkelen, zonder al teveel technische knowhow. Tech-magazine Wired riep het bedrijf uit tot een van de meest veelbelovende startups van Europa.

Peerby

Peerby is een uitleenplatform waar gebruikers spullen kunnen lenen van mensen in de buurt. De oprichters willen hiermee een einde te maken aan de 'wegwerpcultuur'. Deze Amsterdamse startup won ook de internationale duurzame en sociale ondernemersverkiezing van Join Our Core.

WeTransfer

Dit is een Nederlandse down- en uploaddienst waarmee grote bestanden (max 2 gigabyte) kunnen worden gedeeld. WeTransfer verstuurt twee miljoen bestanden per dag en vier petabyte (= vier miljoen gigabytes) aan gegevens per maand.

Silk

Het bedrijf houdt zich bezig met Big Data ontwikkelde een digitaal platform om informatie te structureren, interpreteren en te visualiseren. Het Amerikaanse investeringsfonds New Enterprise Associates (NEA) investeerde een bedrag van 1,6 miljoen in Silk. Ook Niklas Zennström, medeoprichter van Skype, investeerde in deze Amsterdamse startup.

Fosbury

Met deze webtoepassing kunnen ondernemers experimenteren met het maken van coupons en het opzetten van campagnes. Fosbury doet mee aan het internationale en gerenommeerde groeiprogramma TechStars.

Tips voor een succesvolle startup campagne

De volgende tips zijn afkomstig van succesvolle ondernemers en professionals. Ze helpen bij het opzetten van een succesvol bedrijf:

  1. Houd de wensen van uw klanten in de gaten Soms hebben startups een antwoord gevonden op iets, maar moeten ze daarna nog de vraag erbij zoeken. Zorg ervoor dat u vooraf gebruikers observeert en hun wensen in kaart brengt.
  2. Bouw een team om je heen Zorg dat u een team om u heen heeft van experts, met specialistische kennis, maar tegelijkertijd ijzersterke allrounders. Dit helpt om in het begin de kosten binnen de perken te houden en flexibel te blijven.
  3. Luister Praat met uw gebruikers en luister naar ze. Gebruikers weten precies waar de problemen zitten en waar nieuwe kansen liggen. Tevens kunt u zo een brug slaan tussen functioneel en gebruik.
  4. Creëer een experience, niet een website Het gaat niet om een mooi plaatje alleen. U wilt een websiteontwerp dat ‘het ervaren van uw product’ faciliteert en erop gericht is om de behoeftes van uw gebruikers te bevredigen. Dit maakt het gebruik tot een experience.
  5. Oefen te mislukken Het is belangrijk om te weten hoe u faalt. Laat dus af en toe iets misgaan, evalueer wat er mis ging en los het probleem op. Hiermee leert om te gaan met mislukkingen en kunt u sneller herstellen wanneer er eens wat misgaat, het maakt u sterker.
  6. Ga op tijd live Wacht niet te lang om live te gaan met uw product of website. Het is niet erg om nog in ontwikkeling te zijn en vaak maakt u pas grote stappen wanneer uw website al daadwerkelijk wordt gebruik door klanten. Kinderziektes komen aan het licht en u kunt al doende het product aanpassen en/of verbeteren. Aan de andere kant moet u ook oppassen met té snel live gaan. U krijgt immers maar één kans voor een eerste indruk. Als deze indruk slecht is, komt u dit waarschijnlijk niet meer te boven.

 Bronnen:

Elsevier
Frankwatching

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant