Ballast Nedam verkeert in financiële gevarenzone na aanzienlijke financiële stroppen. Het aannemingsbedrijf heeft zwaar geleden onder de continuïteitscrisis en de financiële situatie is nu precair te noemen.
Zelfs het ophogen van eigen vermogen met 30 miljoen met een aandelenemissie dit jaar heeft niet mogen baten door aanzienlijke stroppen. Het project A15 Maasvlakte-Vaanplein kost Ballast Nedam als mede-uitvoerder meer dan 100 miljoen.
De bouwcrisis heeft er afgelopen jaren flink ingehakt bij Ballast Nedam. Het bedrijf kreeg minder opdrachten van (lokale) overheden en vanuit de vastgoed en woningmarkt, met als gevolg scherp dalende winsten. Met reorganisaties en de versterking van de nicheposities, zoals offshore windmolenparken, alternatieve brandstoffen (gasstations), de handel in grondstoffen en de bouw van ziekenhuizen, heeft het bedrijf getracht zich door de crisis te vechten. Toch laat een positieve omslag nu te lang op zich wachten en worden enkele bedrijfsactiviteiten, zoals het plaatsen van windmolens, weer afgestoten.
Onder welke voorwaarden Ballast Nedam met de banken een financiering is overeengekomen, wil het bedrijf niet zeggen. Reden zou zijn dat deze overeenkomst nog steeds wordt bijgesteld, omdat het desinvesteringsproces nog niet is afgerond. Toch lijkt dit oneerlijk naar aandeelhouders toe, die uiteindelijk voor de rekening opdraaien indien dit effect heeft op de koers.
Nu staan er twee spannende ontwikkelingen voor de boeg die sterk van invloed zullen zijn voor de toekomst van Ballast Nedam. Zo moet de rekening van project A15 Maasvlakte-Vaanplein betaald worden, maar zal ook de offshore divisie verkocht moeten worden. De vraag is hoeveel dat zal opbrengen. De SNS schat zo’n 20 miljoen, de ABN AMRO denkt 50 tot 80 miljoen (gebaseerd op de schrootwaarde van schip plus de waarde van een groot project). Het lijkt in alle gevallen, gezien de al bestaande schuld van 59 miljoen, maar een klein appeltje voor de dorst.
De zaak project A15 Maasvlakte-Vaanplein loopt nog en de datum van uitspraak is nog niet bekend. De uitkomst is dan ook tasten in het duister, maar zou weleens grote gevolgen voor het bedrijf kunnen hebben. De financiële continuïteit en daarmee de toekomst van het bedrijf staat op de tocht.