Het uitbesteden van het repareren van pompen krijgt steeds meer de overhand door een gebrek aan vakbekwaam personeel bij bedrijven. De onderhoudsdiensten worden kleiner en krijgen een andere taak binnen de organisatie, men gaat meer coördinerend werken.
Het is dan tijd om de reparatie van pompen uit te gaan besteden. In de 80 – 20 regel gaat het meestal via een inkoper. Hij gaat een bedrijf zoeken dat de pompen kan gaan repareren en vraagt een revisieprijs aan. Deze bestaat in bijna alle gevallen uit een open/dicht prijs, hierdoor bestaat de kans dat de klant bij de opdracht aan het eind meer kwijt is aan de extra kosten dan aan de open/dicht prijs. Ook bij een totale uitbesteding van het repareren van pompen worden er vaak appels met peren vergeleken. Men laat het in bijna alle gevallen aan de leverancier over. Leveranciers worden uitgenodigd voor een presentatie en die ziet er natuurlijk altijd gelikt uit. Daarna geeft de klant meestal een pomptype op die gerepareerd moet worden inclusief een reparatie van een mechanical seal, soms ook nog een elektromotor erbij de ook gereviseerd moet worden. Daarna komen er verschillende vergaderingen bij de klant om de aanbiedingen van de leveranciers met elkaar te vergelijken. Je moet als klant zorgen dat je appels met appels vergelijkt, maar de ene leverancier heeft een andere kwaliteitsnorm dan de andere leverancier en dat is niet altijd te zien door de klant.
Wij gaan er vanuit dat alle pompwerkzaamheden zullen worden uitbesteed, inclusief het uit- en inbouwen van de pompen. Je dient dan als klant de volgende gegevens te hebben: pomptype en uitvoering, soort asafdichting en indien een mechanical seal welk type en uitvoering. De meeste bedrijven hebben dit wel een keer opgezet maar is deze lijst nog wel aktueel? Deze gegevens komen dan in een exelsheet te staan. Daarna kan je de pompen indelen in verschillende nivo’s zoals pompen die thuis horen in het hoger segment, midden segment, lager segment en de pompen die direct vernieuwd worden en niet meer worden gerepareerd. Voor al deze segmenten dient er een aparte scope te worden geschreven van de inspectie. Je kunt een aantal pompen klusteren, deze vallen dan allemaal in hetzelfde segment en hebben dezelfde scope, denk aan eenwaaierige centrifugaalpompen. Het mag duidelijk zijn dat een pomp van het lagere segment niet op dezelfde manier geïnspecteerd gaat worden dan een pomp van het hogere segment. De kans bestaat dan dat de pomp uit het lagere segment aan inspectie meer kost dan een nieuwe pomp. Alles zal dus duidelijk dienen te worden omschreven om de kwaliteit die je als klant wilt hebben te waarborgen. Hetzelfde gaat op voor de mechanical seals, je mag dit niet aan de leverancier overlaten. De een gaat de loopvlakken lappen en de ander vernieuwd de loopvlakken. Als klant bepaal je de kwaliteit en dat omschrijf je in de scope of je de loopvlakken wilt vernieuwen of lappen, je kunt ook kiezen om alleen het carbonloopvlak te vernieuwen. De inspectie dient te worden vermeld op een inspectieformulier en dan te worden besproken met de klant, waarna de definitieve opdracht geplaatst kan worden. Ook wat betreft het uit- en inbouwen dienen de werkzaamheden in de diverse segmenten te worden omschreven. Het is niet voldoende om alleen maar te vermelden dat er spanningsvrij uitgelijnd dient te worden. Gaan wij uitlijnen met een zakkammetje of met een laser? Alleen uitlijnen of ook trillingsmeten na reparatie of ook voor het uitbouwen van de pomp? Van de uitlijning en trillingsmeting dient een protocol te worden gemaakt.
Als je als bedrijf wilt gaan tenderen om de beste kwalitiet te verkrijgen van de pompreparatie bij een leverancier zal je zelf het voortouw dienen te nemen. In de aanvraagscope zal duidelijk moeten zijn omschreven hoe de inspectie er uit dient te zien, wat moet er geïnspecteerd worden (Reparatie code H-, M-, L-segment). Tevens zullen er een aantal te vernieuwen onderdelen moeten worden meegenomen zoals, pakkingen, lagers, en slijtdelen. Je kan er ook voor kiezen om andere onderdelen ook mee te nemen zoals een as of waaier. Je voorkomt hiermee dat je later voor verrassingen komt te staan i.v.m. de nieuwprijs van deze onderdelen. Ook voor de mechanical seals dien je dit traject in te gaan. Zelfs voor een elektromotor kan je hiervoor kiezen met een duidelijke omschrijving van de inspectie cq reparatie. Ook voor het uit- en inbouwen dien je als klant duidelijk de werkzaamheden op papier te zetten. Hoe ga ik uitlijnen en met welke apparatuur. Als klant ben je verzekerd dat de leveranciers allemaal hetzelfde zullen aanbieden, want jij als klant hebt de scope geschreven. Het voordeel van de klant is besparing van tijd, en dus geld, in het voortraject en uiteindelijk ook besparing bij de reparatie. Door de duidelijke omschrijving van de scope zal een standtijd verbetering zeker tot de mogelijkheden behoren.
Alle prijzen kunnen worden vermeld door de leverancier in het excelsheet waar de pompgegevens in vermeld staan zie hieronder een voorbeeld.
Gegevens | |||||
Pomp | Mechanical Seal | E-motor | |||
Fabrikant | Model | Serienr. | Fabr. | Type | Vermogen |
Reparatie prijzen | |||
Pomp | M. seal | E-motor | |
Rep. Code | Prijs | Prijs | Prijs |