Van betrokken medewerkers naar onweerstaanbare organisatie

De dagen van het traditionele medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) zijn geteld. De jaarlijkse enquête wordt steeds vaker vervangen door een veel meer omvattende, geïntegreerde aanpak om de betrokkenheid en passie van medewerkers continu te meten en te verbeteren. Want tevreden en betrokken medewerkers zorgen voor betere prestaties, meer innovatie en uiteindelijk ook meer omzet. Maar de stap naar het worden van een ‘onweerstaanbare organisatie’ gaat nog veel verder.

De betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers is een hot item en is een van de belangrijkste punten waarop een onderneming zich kan onderscheiden van haar concurrenten. De gemeten ‘betrokkenheid’ moet dan ook niet gezien worden als slechts een cijfer in een jaarlijks HR-onderzoek, maar als een doorlopend en allesomvattend onderdeel van de bedrijfsstrategie.

Wanneer mensen houden van hun werk en de werkomgeving, dan zijn ze productiever, behandelen ze klanten beter en innoveren ze meer. Zo helpen ze om een bedrijf beter en succesvoller te maken. Ook zullen ze minder snel overstappen naar een concurrent.

De ‘onweerstaanbare’ organisatie

De betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers word vaak gemeten in een jaarlijkse enquête. Hoewel dit zeker inzicht geeft in de betrokkenheid van medewerkers, is het niet meer toereikend. Het is niet gedetailleerd genoeg, niet ‘real-time’ en het houdt geen rekening met alle werkgerelateerde zaken die de betrokkenheid beïnvloeden. Daarom zijn er nu steeds meer nieuwe onderzoeken, tools, modellen, boeken en trainingen. Allemaal gefocust op het bouwen van een zogenaamde ‘onweerstaanbare organisatie’ waar mensen graag willen werken.

Het creëren van een ‘onweerstaanbare organisatie’ is een complex vraagstuk. De missie en de waarden van de organisatie moeten duidelijk zijn en goed gecommuniceerd worden. Vervolgens moeten managers getraind worden om naar deze waarden te handelen en ze uit te dragen. En dan moeten er ook nog zeer zorgvuldig mensen worden geselecteerd die passen bij het bedrijf, de missie en de waarden. Wanneer deze mensen zijn aangenomen moet hun werkomgeving continu verbeterd worden om deze modern, menselijk en prettig te maken. De organisatie moet daarvoor vaak ook veel transparanter en flexibeler worden. Als alles klopt zijn mensen tevreden en meer betrokken. Ze zijn dan als het ware ‘getrouwd’ met het bedrijf en zullen volledig toegewijd zijn.

Veel verder dan een onderzoek

Bedrijven die dit goed doen gaan veel verder dan een jaarlijks MTO. Zij herontwerpen functies, veranderen de werkomgeving, voegen nieuwe arbeidsvoorwaarden toe en investeren continu in opleidingen voor managers en medewerkers. Ze worden gedreven door hun missie en zorgen ervoor dat de mensen die ze aannemen goed passen binnen de cultuur van het bedrijf. Past iemand niet bij het bedrijf, dan zal diegene zich nooit echt betrokken voelen, wat de HR-afdeling ook doet.

Nieuwe tools

Met de nieuwe tools en technieken in de HR-markt wordt tevredenheid, werk-privé balans en arbeidsvreugde in ‘real-time’ gemeten. Deze tools zijn bijvoorbeeld korte enquêtes, analytische programma’s die de relatie tussen retentie, prestaties en werkfactoren analyseren, en dagelijkse middelen waarbij mensen hun gevoelens openlijk kunnen delen.

Denk aan hoe klanttevredenheid wordt gemanaged: er is de NetPromoterScore (NPS), klanttevredenheidsonderzoek en veel meer ‘real-time’ feedback tools. Voor medewerkers is er net zo’n systeem nodig.

Mensen zijn het product

Onderdeel van deze omslag is het herdefiniëren van de manier waarop er naar medewerkers wordt gekeken. Medewerkers moeten niet als ‘ingehuurde krachten’ worden gezien, maar als betrokken mensen die de essentie zijn van de producten en diensten die verkocht worden. Medewerkers zijn het hart van het bedrijf. Zij ontwikkelen, leveren en ondersteunen wat klanten dagelijks beleven als ze in aanraking komen met een organisatie. Medewerkers kunnen niet ‘ behouden’ worden, wel ‘aangetrokken’,  niet ‘betrokken’, maar wel ‘geïnspireerd en ‘ondersteund’. Ze kunnen niet alleen maar ‘getraind’ worden, maar wel de mogelijkheid krijgen om te ‘leren’ en zich verder te ontwikkelen.

Het is tijd om verder te denken dan het concept medewerkerstevredenheid en betrokkenheid. Want wanneer dit doel bereikt is en organisaties echt ‘onweerstaanbaar’ worden, zal werk voor iedereen leuk, betekenisvol en verrijkend zijn.

Bron: Forbes

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant