Verminder gebruik van fossiele brandstoffen

Een van de grootste problemen waar we op allerlei vlakken en dus ook in de industrie mee te maken hebben, is het gebruik van fossiele brandstoffen. Hieraan kleven namelijk drie grote problemen: ze worden steeds kostbaarder, ze zijn eindig en ze dragen bij aan de opwarming van de aarde. De uitdaging waar we dus voor gesteld worden, is om ze minder te gebruiken.

Alternatieve energiebronnen

In de klimaatbeheersing speelt het zoeken naar alternatieve energiebronnen uiteraard ook een rol: in plaats van het gebruik van aardgas hebben we hier de optie van het inzetten van warmtepompen. Warmte die zich in de lucht bevindt wordt door middel van een warmtepomp afgekoeld. De warmte die dit oplevert, wordt vervolgens gebruikt om water te verwarmen. Dit kunnen we op verschillende manieren inzetten, bijvoorbeeld voor vloerverwarming. Dit is een basaal voorbeeld, de technologie gaat natuurlijk al veel verder. Toch moeten we bij de basis beginnen: ontwerpers van systemen moeten kennis hebben van het principe van de warmtepomp, de voor- en de nadelen, de doelmatigheid, etcetera, om bij het ontwerp een keuze te kunnen maken.

Klimaatbeheersing

Een van de manier om deze kennis op te doen, is het deelnemen aan de opleiding klimaatbeheersingsinstallaties ontwerpen. De praktijkcomponent is een belangrijk onderdeel van de KLIC. Door de eigen praktijk steeds als uitgangspunt te nemen, kom je op basis van je ervaring op hiaten in je kennis en vaardigheden. Door hier een stukje theorie op los te laten en over dat onderwerp na te denken en informatie uit te wisselen met de docent, maar ook de andere deelnemers, kom je tot op de oplossing voor je probleem. Vervolgens ga je hiermee oefenen, bijvoorbeeld in de vorm van een case, die de kern van de opleiding vormt. De uitkomsten daarvan neem je vervolgens weer mee in de je eigen praktijk, waarmee de cyclus rond is. Deze cyclus doorlopen deelnemers tijdens de opleiding steeds opnieuw. Ook de opleiding als geheel vormt zo’n cyclus. Zo heeft een deelnemer aan het einde van de opleiding meer zicht op zijn eigen functioneren, meer kennis en vooral meer vaardigheden, om zijn functie voortaan effectiever uit te voeren.