Ruim een half jaar geleden werd het succesvolle Amerikaanse crowdfunding platform Kickstarter geïntroduceerd in Nederland. Uit analyse van Crowd Expedition blijkt nu dat zo’n 75 procent van de projecten zijn doel niet haalt. Waar gaat het mis?
Vorig jaar financierden 3 miljoen Amerikanen ruim 480 miljoen dollar op Kickstart, verdeeld over bijna 20.000 projecten. Toen het platform in 2014 ook naar Nederland kwam, maakten Nederlandse concurrenten hun borst nat. Maar was dat terecht?
Cijfers laten het volgende zien: op 22 september telt het platform in totaal 311 Nederlandse projecten. Hiervan slaagde 39 procent (120 campagnes) er niet in om hun doelbedrag binnen te halen en werd 16 procent voortijdig geannuleerd. Bij de nog actieve projecten hebben nog maar drie campagnes 100 procent van het doelbedrag opgehaald. Vijf campagnes hebben meer dan 50 procent en 53 campagnes tussen de 0-10 procent behaald. De kans dat deze projecten hun doelbedrag nog halen voordat ze aflopen (tussen 23 september en 15 oktober) is zeer klein. Dit betekent dat de kans op slagen van een Nederlandse campagne op Kickstarter momenteel 25 procent* is. Wordt gekeken naar de voortgang van de lopende campagnes, dan kan dit slagingspercentage nog verder dalen. (*In deze berekening worden de lopende campagnes uit de selectie gefilterd en de geannuleerde campagnes beschouwd als niet geslaagde projecten.)
Kickstarter lijkt niet nog niet echt betrokken bij de Nederlandse markt. Dit maakt het wellicht lastiger om een project succesvol te laten verlopen. Hierbij enkele voorbeelden:
Wel weten hoe u een crowdfunding project tot een succes maakt? Lees het artikel: Tips voor een succesvolle start up!
Bron: Mkb servicedesk