Voor 1,5 miljard euro gaat een kwart van Maastricht op de schop. De unieke Koning Willem-Alexandertunnel maakt een einde aan ‘verkeerslitteken’ N2. Doorgaand autoverkeer ‘neemt’ Maastricht straks in 90 seconden.
Sinds 1959 loopt de N2 met 2x2 rijstroken en kruispunten met verkeerslichten door het oosten van de stad Maastricht. Doorgaand verkeer moet gedwongen door de stad rijden, dus files. En bezoekers worden getrakteerd op verkeerschaos en uitzicht op naoorlogse flats; niet het beeld wat je van de Bourgondische stad zou verwachten. Maar met een beetje geluk is de meeste ellende in 2016 voorbij. Dan kan het verkeer in 90 seconden onder Maastricht door.
Onder de naam Avenue2 wordt op de plek van de N2 de dubbeldeks tunnel, Koning Willem-Alexandertunnel, gebouwd waarna de oude weg wordt gesloopt. Bovenop komen 2x2 parallelstroken voor verkeer dat in Maastricht moet zijn. Daaronder komen 2x2 rijstroken voor doorgaand verkeer vanuit Eindhoven naar Luik en vice versa. Nu gaan er dagelijks 45.000 voertuigen over de N2; de tunnels zouden in 2026 maar liefst 85.000 voertuigen moeten verwerken. De dagcapaciteit – zonder files – is 110.000 voertuigen. Bovenop de tunnel komt een kilometerslang park, de Groene Loper genoemd. Verder komen er 1.100 nieuwe huizen en maximaal 30.000 m2 aan winkels, horeca en kantoren.
Al in 1982 werd een tracébesluit genomen om de A2 door een tunnel onder Maastricht te laten verlopen. Maar toch duurde het nog tot medio 2009 eer er een klap werd gegeven op het definitieve plan. De betrokken overheden – ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincie Limburg en de gemeenten Maastricht en Meerssen – legden voor Avenue2 een half miljard in. In plaats van als overheden een bestek te maken – een gedetailleerd ontwerp – stelden ze een lijst op met 180 eisen. De belangrijkste: bouw een tunnel en zorg dat er tot 2026 geen files meer zijn. Met het half miljard euro en de lijst is bouwbedrijven gevraagd in te schrijven. Uiteindelijk kreeg de combinatie Avenue2 van Strukton en Ballast Nedam de klus. Deze manier van werken is volgens de betrokkenen uniek.
Avenue2 is in alle opzichten een uniek project. Zo wordt de tunnel 2,6 kilometer lang en gestapeld en daarmee de grootste gestapelde tunnel ter wereld én de 1e dubbellaagse tunnel in Europa. Voorbeelden van andere gestapelde tunnels zijn te vinden in de A86 in Paris en de SR-99 in Seattle. Verder wordt het geen geboorde tunnel, maar volgens het cut-&-coverprincipe. Met een minimale doorrijhoogte van 4,7 meter is de tunnel geschikt voor zowel auto's als vrachtwagens. De tunnel komt op 33 meter boven NAP te liggen. Naar verwachting wordt de tunnel eind 2016 geopend, natuurlijk door Koning Willem-Alexander.
Bron: Dit artikel is gebaseerd op het artikel ‘Nooit meer in de file’ door Jelte Wiersma in Elsevier, 28 september 2013.