Menu

4 tips om een gezonde perfectionist te worden

Perfectionisme wordt vaak gezien als iets slechts. Iemand die veel van zichzelf vraagt en het moeilijk vindt om de controle kwijt te raken. Maar er bestaat ook gezond perfectionisme. En daar kun je juist veel voordeel van hebben. Ben je benieuwd hoe jij je ongezonde perfectionisme omzet in iets positiefs? We geven je 4 tips waarmee je zelf aan de slag kunt. 

1. Kies een focuspunt

Als perfectionist wil je alles goed kunnen. Je hebt waarschijnlijk zelf ook al gemerkt dat dat een onmogelijke opgave is en je dan echt te veel van jezelf vraagt. Kies daarom een belangrijk focuspunt en verlies jezelf niet in allerlei details. Is er een bepaalde taak op het werk waar je beter in wilt worden? Ga dan aan de slag met dat ene punt en zeg niet tegen jezelf: ik moet goed zijn in alles wat met mijn werk te maken heeft. Je zal merken dat een focuspunt kiezen veel meer voldoening geeft dan alles een beetje doen.

2. Durf fouten te maken en doe het soms expres

Dingen uit handen geven en de controle verliezen is heel eng voor een perfectionist. Hoe weet je dan zeker dat het goed gaat en doet een ander het wel zoals jij het wil? Draai dat eens om. Waarom zou het erg zijn als het niet meteen goed gaat? En wat als iemand anders het op zijn eigen manier doet, maar jij het in ieder geval niet meer hoeft te doen? Om te leren loslaten is het belangrijk dat je zelf ook inziet dat fouten maken of iets op een andere manier doen niet erg is. 

3. Presteer volgens je eigen waarden en niet die van een ander

We laten ons veel te veel leiden door wat een ander van ons verwacht. Of nog erger: door wat wij denken dat een ander van ons verwacht. Maar dat maakt jou uiteindelijk niet gelukkig. Ga daarom na wat je zelf belangrijk vindt. 

Is er bijvoorbeeld een taak op je werk waar je veel voldoening uit haalt en waar je je nog meer in zou willen verbeteren? Ga daar dan mee aan de slag. Dat geeft je veel meer plezier en energie dan denken dat je iets moet doen waar je anderen blij mee maakt. Zeg ook vaker nee en geef duidelijk je grenzen aan. Je zal zien dat dit je juist meer zelfrespect en respect van anderen oplevert. Bovendien heb je zo minder stress. 

4. Bedenk: goed is goed genoeg

Een gezonde perfectionist doet iets goed en zorgvuldig. Een ongezonde perfectionist kan het niet loslaten en blijft maar doorgaan tot iets helemaal perfect is. Dat kost niet alleen veel tijd, maar vreet ook energie. En uiteindelijk maakt iets perfect doen je helemaal niet zo blij als je had gedacht. 

Dingen goed willen doen is natuurlijk niks mis mee. Het wordt pas vervelend op het moment dat je zelfs niet blij bent met iets wat je goed doet, omdat je denkt dat het nóg beter moet. Probeer daarom wat vaker te leven volgens het principe: goed is goed genoeg. Een lastige opdracht, maar zeker het proberen waard. 

In je kracht staan als perfectionist?

Wil je leren hoe je beter kunt omgaan met perfectionisme? Voor iedereen die zijn of haar perfectionisme op een positieve manier wil gebruiken en op zoek is naar meer balans is er de Training In je Kracht als Perfectionist. Tijdens deze training leer je te kijken naar je eigen kwaliteiten. Je ontdekt je gedragspatronen en leert hoe je deze kunt doorbreken, waardoor je een gezonde perfectionist wordt.

Deel dit artikel

Studiegids NCOI

Vraag de studiegids aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij jou en jouw situatie past. Vraag nu de gratis studiegids aan.

Contact NCOI

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00, op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.