Effectief samenwerken op afstand: een andere managementstijl

Bedrijven krijgen steeds meer te maken met een geografisch verspreid personeelsbestand. Globalisering zorgt er onder andere voor dat bedrijven niet alleen samenwerken met bedrijven uit andere landen, maar ook steeds vaker extra vestigingen in meerdere landen bouwen. Het managen van een verspreid personeelsbestand kan daardoor soms lastig zijn en hiervoor is ook een andere managementstijl nodig. Hieronder vindt u 5 tips die zorgen voor een effectieve samenwerking op afstand.
 
1.  De juiste apparatuur
Zorg ervoor dat alle medewerkers in alle vestigingen zijn voorzien van de juiste en betrouwbare apparatuur. Omdat uw medewerkers vanuit een ander gebouw of zelfs een ander land werken, is niet alleen een goed werkende computer noodzakelijk, maar misschien ook een goede laptop, tablet of smartphone.

2.  De juiste communicatietools
Naast de juiste apparatuur is het ook heel belangrijk dat iedereen toegang heeft tot de juiste communicatietools; audioconferencing, webconferencing en videoconferencing. Zo zijn uw medewerkers altijd bereikbaar zodat ze op ieder moment kunnen samenwerken. Zo hebben mensen tevens het gevoel dat ze toch face-to-face samenwerken.
 
3.  Communiceer de missie en doelstellingen
Wanneer interne communicatie-uitingen gedeeld worden met medewerkers die op een externe locatie zitten, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Communiceer duidelijk de missie, visie, doelstellingen en de daarbij horende resultaatafspraken.
 
4.  Ontmoetingsplek
Als uw organisatie voldoet aan de bovengenoemde punten, kan het voorkomen dat een fysieke ontmoeting soms toch belangrijker is. Elkaar op de hoogte brengen, brainstormen en samenwerken kan soms beter verlopen als alle mensen in één ruimte zijn. Zorg daarom voor een ontmoetingsplek op kantoor waar medewerkers die meestal op afstand met elkaar werken, elkaar toch kunnen ontmoeten.
 
5.  Blijf contact houden
Zorg ervoor dat u altijd contact houdt met al uw medewerkers. Ook wanneer er geen belangrijke zaken te bespreken zijn. Hiermee laat u zien dat u makkelijk te bereiken bent en voelen medewerkers zich niet achtergelaten. Dit versterkt het teamverband en daardoor ontstaat een betere samenwerking.
 
Toe aan een andere managementstijl?
Wilt u naast bovenstaande tips nog meer suggesties hoe u binnen uw organisatie de samenwerking op afstand kunt optimaliseren? Volg dan een van onze cursussen op het gebied van communicatie! Bijvoorbeeld de training Interne Communicatie en Samenwerking, Het nieuwe werken voor HR of bekijk een van onze andere opleidingen op het gebied van Veranderingsmanagement.
 
Bron: Rijksoverheid