Menu

Feit of fabel: wat is waar over succesvol studeren?

Handgeschreven of getypte notities? ’s Ochtends of juist ’s avonds studeren? En elke dag 10 minuten leren of alle leerstof in een keer behandelen? Welke beweringen over studeren zijn feiten en welke kunt u naar het rijk der fabelen verwijzen? Wij hebben ze voor u op een rijtje gezet.

Handgeschreven aantekeningen onthoudt u sneller dan getypte notities

Feit. Typen mag dan sneller zijn, maar als u met de hand aantekeningen maakt kost het u minder moeite om ze te onthouden. Uit onderzoek van de Princeton University in Los Angeles is gebleken dat juist doordat u er langer mee bezig bent, uw hersenen de informatie beter kunnen onthouden. Tijdens het schrijven zijn uw hersenen namelijk al bezig met het onderscheiden van hoofd- en bijzaken en kunt u het geleerde alvast beter ordenen.

’s Ochtends leren is effectiever dan ’s avonds

Fabel. Hoewel veel mensen ’s ochtends studeren fijner vinden, is het niet bewezen dat dit ook daadwerkelijk effectiever is. Ieder mens heeft een ander bioritme en op andere moment pieken en dalen in zijn of haar energie. Heeft u bijvoorbeeld ’s avonds vaak energie over, dan is dit wellicht een goed moment om te studeren. Door uw eigen bioritme goed in kaart te brengen, kunt u zelf bepalen wanneer leren voor u het effectiefst is.

Het maken van samenvattingen helpt niet om de leerstof beter te onthouden

Feit. Volgens onderzoek van John Dunlosky, hoogleraar psychologie aan Kent State University, heeft het maken van samenvattingen weinig effect. U verliest het geheel uit het oog door u te veel te focussen op details. Daarnaast vatten veel mensen teksten samen door de letterlijke zinnen uit een boek over te nemen. Door dat te doen, moeten uw hersenen veel moeite doen om de tekst te onthouden. Beter zou zijn als u de leerstof in uw eigen woorden samenvat, maar dan nog is het leereffect volgens het onderzoek niet groot. 

Teksten markeren helpt u overzicht te houden tijdens het studeren

Feit en fabel. Het ligt eraan hoe u een tekst markeert. Veel mensen beginnen met het markeren van stukken tekst als ze de leerstof voor de eerste keer lezen. Daardoor verliezen de markeringen hun kracht en lijkt alles belangrijk. Volgens het onderzoek van John Dunlosky zorgt het highlighten van tekst ervoor dat u geen onderlinge verbanden meer ziet en u zich te veel focust op slechts bepaalde onderdelen van de leerstof. Het markeren van tekst heeft alleen zin als u de leerstof al goed kent en een duidelijk beeld heeft van wat belangrijk is.

Door herhaling blijft de leerstof beter hangen

Feit. Het is niet altijd leuk, maar het blijven herhalen van de leerstof werkt wel degelijk. Door het regelmatig te herhalen, kunt u het geleerde beter in uw langetermijngeheugen opslaan. Zo bent u de kennis na het examen ook niet meteen kwijt. Om het voor uzelf leuk te houden kunt u de leerstof herhalen op steeds verschillende manieren. Bijvoorbeeld door de leerstof samen te vatten in een schema, er quizvragen van te maken of een mindmap maken.

Leren in kleine stukjes heeft meer effect dan alles in een keer doornemen

Feit. Voedsel is beter te verwerken als we in hapjes eten en dat geldt ook voor leren. Uw aandacht langdurig bij een onderwerp houden is vaak een behoorlijke uitdaging. U raakt afgeleid of verveeld en neemt daardoor de leerstof minder goed op. Door bijvoorbeeld elke dag 10 minuten te leren, neemt u de leerstof beter op. Daarnaast hebben uw hersenen de tijd en ruimte om het geleerde te verwerken.

Muziek luisteren tijdens het studeren helpt

Fabel. Naar muziek luisteren helpt u te focussen en onverwachte geluiden om u heen te maskeren, maar het heeft een negatief effect op uw leereffectiviteit. Uit wetenschappelijk onderzoek van Wenzao Ursuline University of Languages in Taiwan is gebleken dat studeren in volledige stilte nog altijd het beste werkt. Maar helaas is totale stilte vaak niet haalbaar en is er altijd wel wat geluid om u heen. In zo’n geval kan klassieke muziek of concentratiemuziek helpen.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant