Gezichtsuitdrukking manager heeft effect op prestatie

Managers die orders geven aan hun medewerkers moeten goed nadenken over welk gezicht ze daarbij trekken. De emotie op het gelaat van een leidinggevende blijkt bepalend te zijn voor de prestaties van de ondergeschikten. Dat stelt sociaal psychologe Victoria Visser (Erasmus Universiteit Rotterdam) in haar proefschrift Leader Affect and Leadership Effectiveness.

Voor haar onderzoek voerde Visser experimenten uit waarbij studenten via een webcam instructies kregen om bepaalde taken uit te voeren. Bij een deel van de studenten trok de acteur een vrolijk gezicht. Hij glimlachte en de toon van zijn stem was enthousiast. Bij een groep anderen trok hij een triest gezicht en sprak hij serieus. De proefpersonen kregen zowel een creatieve taak als een analytische opgave. De studenten bij wie de zogenaamde manager een blij gezicht had getrokken scoorden 11 procent beter voor de creatieve opdracht en presteerden minder voor de analytische opgave. Bij de andere studenten bleek het omgekeerde het geval: de trieste, serieuze uitdrukking van de manager zorgde voor 23 procent betere prestaties bij analytische taken, maar minder goede resultaten bij de creatieve opdrachten.
De verklaring: een positieve uitdrukking zorgt voor een sfeer van blijdschap en een positief gevoel, waardoor we ons veilig voelen. Die ontspanning leidt tot creatieve ideeën. Negatieve emoties daarentegen sturen naar het brein het signaal dat er problemen zijn. De hersenen komen daardoor in de analytische en gefocuste toestand, wat ervoor zorgt dat we meer oog voor detail krijgen.

(Bron: www.vacature.com)