5 HR-trends voor 2014

1. Veranderen van gedrag door social media

Social media zoals Facebook, Twitter, Linkedin en Foursquare hebben geleid tot meer robuuste en business georiënteerde tegenhangers zoals Jive, Yammer en Chatter. Met andere woorden, of we nu consument of werknemer zijn, in beide rollen willen we graag deelnemen aan communities die open en transparant zijn. We willen toegang hebben tot alle mogelijke informatie, ideeën delen en samenwerken. Dit gedrag (en deze technologieën) vinden nu hun weg binnen onze organisaties en veranderen daarmee onze manier van werken.

2. Nieuwe collaboratieve technologieën

Nieuwe collaboratieve technologieën bieden ons de vrijheid en flexibiliteit om te werken waar en wanneer te werken: vanaf elke locatie, op elk moment en op elk device. 24/7 kunnen we wereldwijd in contact komen met experts en collega’s binnen ons vakgebied. Volgens Morgan krijgen medewerkers hierdoor veel meer invloed. Hiërarchieën binnen organisaties verdwijnen doordat elke werknemer kan aansluiten of communiceren met iemand anders binnen het bedrijf, ongeacht anciënniteit, niveau of functie. Informatie wordt voor iedereen toegankelijk. Denk aan de CEO die via social media een idee van een medewerker ‘liked’ of hierop commentaar geeft en daarmee de medewerker een stem geeft binnen de organisatie.

3. Overgang naar de ‘cloud’

Vrijwel iedere online community biedt vandaag de dag de mogelijkheid om in de ’cloud’ te werken. Dit betekent dat de toetredingsdrempel nagenoeg nul is. Teams of afdelingen hoeven niet langer te wachten op goedkeuring van IT. Iedereen kan aangeven en invloed uitoefenen welke technologie het beste past bij zijn of haar behoeften. Dit is een enorme verschuiving binnen organisaties die van oudsher moesten vertrouwen op IT. Bovendien zijn enorme kosten hierdoor niet meer nodig en ook ingewikkelde implementatietrajecten vervallen.

4. Meeste werknemers zijn ‘millennials’

Naar verwachting vormen ‘millenials’ in 2020, 50% van de totale Amerikaanse beroepsbevolking. Millenials zijn mensen die zijn opgegroeid met social media. Zij zijn gewend om altijd verbonden en mobiel te zijn, om samen te werken, om informatie te delen en om hun mening te geven. Op dit moment hebben nog veel organisaties moeite om zich aan te passen aan deze nieuwe medewerkers. Toch schuilt hierin het geheim als bedrijven ook in de (nabije) toekomst toptalenten willen aantrekken en behouden.

5. Anyplace, anytime, anyhow

Mobiliteit gaat niet alleen over de mogelijkheid om overal te werken of toegang te hebben tot mensen en informatie. Het is bovenal ‘Het Nieuwe Werken (HNW)’, dus, werken waar, wanneer en hoe u wilt. Vraagt uw organisatie zich op dit moment nog af, óf en hóe HNW is in te zetten? Volgens Morgan moet u dan haast maken: “Het 9 tot 5 concept en woon-werkverkeer naar een kantoor is op sterven na dood.”    

Bronnen: penoactueel.nl forbes.com

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant