5 do's & don’ts voor (crisis)managers

Een overname, een fusie, een reorganisatie, een brand…vergt dat een kille saneerder of eerder een coachende leider? Met andere woorden hoe bomproof bent u tijdens crisismomenten en wat moet u juist wel of niet doen?

Een goede manager weet het personeel te motiveren en te coachen en heeft bijvoorbeeld een groot analytisch vermogen om de werkprocessen zo efficiënt mogelijk in te richten. Maar is een goede manager per definitie ook een goede crisismanager? Hoe stelt u zich op, aan welke eigenschappen dient u te voldoen en hoe gaat u vanaf de crisis weer verder? In dit artikel 5 do's en don’ts goed leiderschap tijdens crisissituaties.

Wees eerlijk en realistisch(in elke situatie en ook tegenover uzelf)

Echte leiders durven de realiteit onder ogen te zien. Brede erkenning van de werkelijkheid is de cruciale stap om problemen op te lossen. Immers, u kunt geen problemen oplossen als u hun bestaan niet erkent. Maar eerlijk zijn, betekent ook dat u in de spiegel durft te kijken en herkennen wanneer uzelf een probleem (mede) heeft veroorzaakt. Heb het lef om open te staan voor kritiek. Recht vervolgens de schouders en pak door. Elke poging om door middel van een korte termijn oplossing de symptomen ‘weg te spoelen’, zal hoe dan ook op enig moment duur betaald worden.

Anticipeer en kijk vooruit

Hoe slecht de situatie ook lijkt, dingen kunnen nog veel erger worden. Veel mensen die geconfronteerd worden met slecht nieuws, hebben de neiging om te verkondigen dat ‘het allemaal wel meevalt. Als gevolg hiervan nemen ze een aantal stappen, die geen van alle krachtig genoeg is om de neerwaartse spiraal te corrigeren. Een goede crisismanager loopt juist vooruit op de situatie; ook op het ‘worst case scenario’. Focus op het gezond maken van de organisatie zodat u vanaf dat punt kunt profiteren van kansen die zich voordoen.

Zorg voor een buffer

In goede tijden hebben leiders meer zorgen over de winst per aandeel en de groei van de opbrengsten dan over hun balans. Maar, tijdens een crisis, ‘cash is king’. Zorg dus te allen tijde dat uw organisatie over voldoende geld beschikt om de meest moeilijke omstandigheden te overleven.

Delegeren en samenwerken

De grootste denkfout die u kunt maken, is dat alleen u het probleem moet oplossen. Haal de wereld van uw schouders, want juist een goede crisismanager is in staat om de mensen in te schakelen om te helpen oplossingen te bedenken en te implementeren.

Verspil nooit een goede crisis

Hoe vervelend, schokkend en ongewenst een crisissituatie ook is, het is wél het meest geschikte moment om grote veranderingen door te voeren. Een crisis biedt leiders het platform om dingen gedaan te krijgen die van wezenlijk belang zijn, maar waarvan niemand eraan wilde. Een crisis kan de urgentie van verandering eerder voet aan de grond krijgen en de uitvoering ervan versnellen.  

Bronnen: Intermediar.nl Guides.wsj.com

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant