De spanningen op het werk lopen soms hoog op. Arbeidsconflicten kunnen nare gevolgen hebben voor de sfeer en zelfs het ziekteverzuim laten oplopen. Hoe voorkom je dat het zover komt?
Jaarlijks melden 60 duizend tot 100 duizend mensen zich ziek als gevolg van een conflict op het werk. Dit blijkt uit onderzoek van TNO in 2004. Ook stelde TNO in 2009 vast dat dit ziekteverzuim gemiddeld zo’n 37 dagen duurt. Maar vaak blijft het niet bij ziekteverzuim alleen. In veel gevallen worden meerdere collega’s in het conflict betrokken en ‘besmet’ het conflict het hele team of zelfs de afdeling. Kortom: als arbeidsconflicten niet op tijd worden aangepakt, kost je dit als werkgever veel tijd en geld. Dit kun je doen om te zorgen dat ze niet uit de hand lopen:
Veel arbeidsconflicten zijn te voorkomen door goede communicatie. Vooral elkaar goede feedback geven is erg belangrijk. Kaart problemen aan zonder conclusies te trekken en spreek de ander aan op zijn gedrag. Maar sta daarbij ook open voor alternatieve verklaringen en oplossingen.
Een keer onenigheid hebben over een bepaald project kan, maar als dit verder gaat, en ontaard in continue gezeur over andere kleine kwesties zoals de temperatuur of de tijd dat iemand op kantoor is, dan moet je alert zijn. Dan wordt een conflict over werk persoonlijk en lopen de emoties steeds hoger op. Neem in dit geval een time-out en kom er een paar dagen op terug.
Als je de collega al meerdere keren hebt gebeld en hij neemt niet op, dan ben je snel geneigd te denken dat hij dit opzettelijk doet. Probeer toch open te blijven en vraag gewoon of er iets aan de hand is. Misschien had hij gewoon een vrije dag.
Het is niet makkelijk om met elkaar te praten als er spanningen zijn. Vaak beperk je je automatisch alleen tot de noodzakelijke communicatie. Doe het tegengestelde: communiceer, het liefst face-to-face. Benoem wat je ziet en zeg wat het met je doet, en houd het vooral bij je zelf. Zo pak je zelf de controle in plaats van in de slachtofferrol te stappen.
Bij een conflict kunnen de betrokkenen verschillende belangen hebben, ook al werk je in hetzelfde bedrijf. Als PR-manager wil jij dat het nieuwe rapport nog deze week wordt verspreid, maar de onderzoekers hebben meer tijd nodig om de conclusie te nuanceren. Botsing. Het helpt om begrip te tonen voor de ander en te onderhandelen totdat je een compromis bereikt.
Het is meestal niet verstandig om een arbeidsconflict op zijn beloop te laten. Soms verharden de standpunten, waardoor je steeds verder weg komt van een oplossing. Maak daarom direct met alle betrokkenen afspraken over de manier waarop zij het arbeidsconflict gaan oplossen. Je kunt zelfs een conflictprotocol opstellen.
Onderschat een conflict niet en neem de signalen serieus. Als een conflict escaleert kost het veel geld en misschien zelfs de reputatie van betrokkenen. Zorg snel voor een oplossing.
Bron: Ondernemen met personeel Intermediair