De 5 stappen om te leren coachen

Coaching een begrip dat steeds vaker wordt gehoord in bedrijven. Er wordt verwacht dat leidinggevenden coachende vaardigheden hebben en dat medewerkers werken aan hun eigen groei. Maar wat is coachen eigenlijk? En hoe wordt u als leidinggevende een goede coach?

De 5 stappen

Coachen is een vorm van leren en begeleiden. Zo kunt u medewerkers naar een cursus sturen, maar u zou ze ook een mentor kunnen geven. Coachen is dus een leermethode die bestaat uit vijf stappen. Iedere stap heeft een eigen doelstelling.

  1. Voorbereiden -> Is de coach klaar voor het gesprek?
  2. Afstemmen -> Is de coach klaar voor het gesprek?
  3. Contracteren -> Zijn de verwachtingen duidelijk en uitgesproken voor beide en is het leerdoel/ leervraag duidelijk voor beide?
  4. Coachen -> Komt de coach zelf tot de oplossing?
  5. Afspreken -> Heeft de coach een stappenplan?

Een eyeopener voor veel leidinggevenden is dat coachen pas op de vierde stap komt. Beginnende coaches starten vaak met coachen voordat verwachtingen en leerdoel(en) of leervraag(en) uitgesproken zijn. Het hebben van een leerdoel of een leervraag geeft coaching richting en resultaat! Immers wat coacht u nu eigenlijk als u niet weet waar de medewerker aan wilt werken?

Ezelsbruggetje

Daarnaast heeft een goede coach de juiste coachhouding. Om de juiste houding inzichtelijk te maken gebruik je een handig ezelsbruggetje. Ik ben een OEN, want ik gebruik LSD, maar ik laat mijn OMA thuis! OEN = Open, eerlijk en nieuwsgierig. Dit zijn belangrijke kwaliteiten die horen bij een coach. Elke vorm van leren gedijt het beste in een open en eerlijk leerklimaat. Daarnaast is het stellen van vragen een essentieel onderdeel van coaching. U kunt alleen maar vragen stellen als u oprecht bent naar het verhaal van uw coachee. LSD = Luisteren, samenvatten en doorvragen. Actief luisteren is niet alleen maar aanhoren er moet moeite gedaan worden om het verhaal van de coachee te begrijpen. Aanhoren is stap 1, daarna moet u teruggeven wat u denkt gehoord te hebben. Hiermee stemt u af en voelt de coachee zich gehoord. Als de samenvatting klopt vraagt u door totdat u bij de kern van het verhaal bent beland. OMA = Opinies, adviezen en aannames. Bij coachen dient de coachee zelf met oplossingen te komen. Dit kan alleen maar als de coachee aan het werk gezet wordt om na te denken over eigen handelen. Dit lukt niet als de coach zelf zijn meningen en adviezen gaat geven. Coaches bedoelen het goed. U gunt een ander graag uw inzichten, maar uw leerweg is niet dezelfde als die van uw coachee. Daarnaast is het gevaarlijk om aannames te doen, omdat u daarmee uw nieuwsgierigheid verliest. Het verliezen van uw nieuwsgierigheid gaat helaas gepaard met het niet meer stellen van goede open vragen. Kortom laat OMA maar thuis! De opleidingen Leidinggeven aan teams van NCOI Techniek richten zich onder ander op het coachen van medewerkers en teams. Dus wilt u meer weten over coachen, kijk dan eens naar het opleidingsaanbod van NCOI Techniek.

Auteur: Nielze Bento

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant