"We moeten samen onveilige situaties bij tankopslag voorkomen en de veiligheid borgen". Dat was de belangrijkste boodschap op de informatiemiddag voor bedrijven met tankopslag bij DCMR in Schiedam. Deze bedrijven worden geïnspecteerd op de veiligheidssituaties rond tankopslag en zo nodig aangezet de situatie te verbeteren en schade voor mensen en het milieu te voorkomen.
Ruim vijftig bedrijven waren op de bijeenkomst van 11 januari 2013 bij DCMR afgekomen. Die was georganiseerd door LAT RB, waarin de verschillende toezichthouders, zoals de Inspectie SZW, Veiligheidsregio's en Bevoegd Gezag, met elkaar samenwerken. "Samenwerking met bedrijven is cruciaal om ons doel te bereiken", aldus Paul van Lieshout voorzitter Projectgroep van LAT RB. "Als overheid stimuleren we een verbetering in de aanpak, bijvoorbeeld door handhaving, maar bedrijven moeten dit zelf oppakken". Volgens Marcel den Boer, van de Provincie Zeeland, blijkt uit de praktijk dat de veiligheid bij tankopslag nog onvoldoende geborgd is. "Nog niet alles is precies duidelijk maar het is aan de overheid om daar één gezamenlijk oordeel over te geven richting bedrijven", aldus den Boer.
Wies Hontelez van de Inspectie SZW en projectleider van dit project, benadrukte de uniforme risicogestuurde aanpak van dit project. "Als overheid gaan we voor een eenduidige aanpak, in inspecteren, constateren en handhaven. Bovendien worden er in het project prioriteiten gesteld op basis van risicoanalyse." Bij inspecties kijken de toezichthouders samen naar onderwerpen zoals tankintegriteit, explosieveiligheid, blootstelling aan stoffen en blusvoorzieningen. Voor meer informatie kunt u de projectinformatie en de presentaties van de informatiemiddag bekijken.
Jos Dingemans van de brancheorganisatie Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie, legde nog een keer de nadruk op ‘risicobeheersing' als doel van het project. Het gaat volgens hem dus niet alleen om de naleving van regels. Dingemans: "Bedrijven én overheid kunnen zo samen het vertrouwen van de burgers terugwinnen". Van beide partijen wordt dan wel het een en ander verwacht. Bedrijven hebben een eigen verantwoordelijkheid en moeten hun opslagvoorzieningen toetsen aan de PGS29 en een plan van aanpak maken om maatregelen te nemen waar nodig. Als zij geen actie ondernemen, aldus Dingemans, moeten zij goed beargumenteren waarom niet. Van de toezichthouders wordt onder meer verwacht dat zij inspecteren en handhaven op de risico's en niet alleen op de regels. Verder zouden zij alternatieve oplossingen moeten respecteren als ze goed zijn onderbouwd. Alle partijen hebben toegezegd om tijdens de inspecties de dialoog aan te blijven gaan om samen de veiligheid van tankopslag te verbeteren.
Bron: Latrb.nl