Door meer inzicht te krijgen in talentherkenning en -ontwikkeling kunnen we begaafde medewerkers begeleiden om hun potentie nog beter in te zetten. Maar ook gemiddeld presterende medewerkers hebben baat bij meer kennis over 'het beste uit jezelf halen'.
Slechts 1 op de 6 bedrijven is in staat om talent te herkennen, dit blijkt uit het onderzoek ‘The war for talent’ van McKinsey. Niet zo gek als u bedenkt dat bedrijven het - naast overnames, joint ventures, fusies en andere groeiperikelen – veel te druk hebben met zaken als competentie- en performancemanagement. Er is gewoonweg geen tijd om te investeren in individuele wensen, behoeften, drijfveren, inspiratie én dus in talenten. En dat is zonde. Want alleen door het juist herkennen, ontwikkelen en inzetten van talent kunnen bedrijven middelmatigheid overstijgen.
Talent is niet iets wat zich beperkt tot de werkvloer, ook daarbuiten passen talentvolle mensen hun begaafdheid toe. Talentontwikkeling komt voort uit passie in combinatie met een bepaald karakter. Talent omvat gedrag, vaardigheden, kennis, cognitieve bekwaamheden en ervaring, en wordt bepaald door wat iemand kan, wil en welke kansen iemand krijgt en durft te nemen. Een groot verschil met ‘competentie’, een begrip dat specifiek gebruikt wordt binnen de werksituatie.
Voor het herkennen en benutten van talent is geen handleiding voor handen; het is immers een kwestie van maatwerk. Daarbij moet bij het maken van een ‘match’ ook rekening gehouden worden met de organisatiedoelstellingen, visie en missie. De eerste stap is het voeren van talentmanagement en hiermee erkennen dat iedereen uniek is. Het is van belang dat u als werkgever of als manager juist dat unieke talent van uw medewerkers benut en de diversiteit waardeert. Daarbij is het noodzakelijk dat de medewerkers zelf ook verantwoordelijkheid nemen en betrokken zijn. Vaak betekent het invoeren van talentmanagement – in welke vorm dan ook - voor organisaties een andere manier van werken en daarmee ook een cultuurverandering. Daarom is het belangrijk om in gesprek te gaan en te blijven met medewerkers. Dit creëert betrokkenheid, een hogere motivatie en meer loyaliteit en maakt juist dat de medewerkers het beste van zichzelf willen inzetten. Verder zal het inbedden van talentmanagement in de ontwikkelcyclus de medewerkers en organisatie ondersteunen.
Om talenten te herkennen en te benoemen zijn binnen talentmanagement diverse instrumenten beschikbaar, zoals het talentgesprek. Een talentgesprek heeft als doel om de sterke en de zwakke punten van een werknemer te achterhalen:
Met andere woorden, waar kunt u iemand het beste inzetten? Hierbij is zoals eerder vermeld sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Enerzijds zal de organisatie kansen en uitdagingen moeten bieden. Maar aan de andere kant moeten de medewerkers zelf zorg dragen voor hun persoonlijke ontwikkeling. Enkele punten waar u rekening mee dient te houden tijdens het talentgesprek zijn:
Bronnen: Talentnavigator.nu en Managementboek.nl.