De meest voorkomende oorzaak van arbeidsongevallen in de bouw is bekend: vallen. Andere belangrijke, maar minder bekende, oorzaken zijn verstappen, struikelen en uitglijden. Met de juiste vloer en het juiste schoeisel kan dat in veel gevallen voorkomen worden.
Uit gegevens van het Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PAGO) blijkt dat struikelen of uitglijden met 16,2% een veelvoorkomende oorzaak van arbeidsongevallen in de bouw te zijn. Daarnaast stelt de Inspectie SZW in een rapportage dat bij 18,3% van de uitglijd- en struikelongevallen niet gezorgd is voor een stroeve vloer of antislipschoeisel. En bij 10,1% van de ongevallen gaat het om het niet vermijden van gladde en/of natte vloeren. Uitglijden wordt veroorzaakt door onder andere:
Het arbeidsomstandighedenbesluit , artikel 3.11, stelt bepaalde eisen aan de werkvloer. Zo moet die bijvoorbeeld vrij zijn van oneffenheden en gevaarlijke hellingen en zoveel mogelijk vast, stabiel en stroef zijn. Daarnaast moet de werkvloer ten behoeve van de hygiëne goed kunnen worden schoongemaakt en onderhouden. Andere maatregelen om sliprisico’s van vloeren te beperken zijn:
Veiligheidsschoeisel wordt standaard onderworpen aan een antisliptest. De eisen voor de antislipeigenschappen van veiligheidsschoeisel staan omschreven in de norm NEN-EN-ISO 20345. De slipweerstand wordt hierbij beoordeeld op basis van 3 categorieën, namelijk SRA, SRB en SRC. De antisliptest meet de wrijvingscoëfficiënt tussen 2 vlakken van zowel de vlakke zool als van de hak en hiel onder een hoek van 7 graden. De fabrikant moet door middel van markering en in de gebruiksaanwijzing aangeven aan welke classificatie de schoen voldoet.
Het is belangrijk om de antislipeigenschappen van veiligheidsschoenen en de vloer op elkaar af te stemmen. Want een SRC geclassificeerde schoen kan op een te stroeve vloer tijdens het lopen juist weer te veel en ongewenste weerstand geven. De meest praktische oplossing is de praktijktest waarbij diverse type veiligheidsschoeisel onder verschillende omstandigheden worden uitgeprobeerd door medewerkers die zelf dagelijks van veiligheidsschoeisel gebruik moeten maken.
Bron: arbeidsveiligheidnet.net