Koudasfalt is in opkomst. Met dit zogenaamde reparatieasfalt kunnen gaten in het wegdek snel en efficiënt gerepareerd worden zonder primer, zonder droogtijd en zelfs onder winterse omstandigheden. En het is ook nog ’s CO2 neutraal.
Een groot voordeel van koudasfalt is – zoal de naam al doet vermoeden - dat bij de verwerking ervan verwarming niet nodig is. Bovendien is dit asfalt CO2 neutraal doordat een deel van het oorspronkelijke bitumen van ruwe aardolie is vervangen door plantaardige koolzaadolie: biobitumen.
Om het inderdaad zo efficiënt effectief mogelijk toe te passen, speelt de werkwijze een belangrijke rol. Zo dienen alle losse asfaltdelen verwijderd te worden en de gaten bezemschoon te zijn. Vervolgens kan het koudasfalt met overhoogte en binnen de randen van de gaten aangebracht worden. Met een handstamper of trilplaat wordt het asfalt tenslotte verdicht en aangedrukt. Nadat het koudasfalt is verwerkt kan de weg direct weer in gebruik worden genomen. Een mooie bijkomstigheid is dat het verkeer fungeert als een wals waardoor reparatieasfalt automatisch wordt verdicht. Door gaten in autowegen al in een vroeg stadium met koudasfalt te repareren, kunnen er veel onnodige kosten bespaard worden.
Bij de groei van koolzaadplanten wordt CO2 opgenomen die vervolgens permanent wordt vastgelegd als bindmiddel in het asfalt. De koolzaadolie in het asfaltmengsel zorgt ervoor dat de bitumen week blijft en zich later omzet in bitumen. Tijdens de groei van de koolzaadplant wordt per hectare circa 9 ton CO2 door deze planten opgenomen. Deze CO2 wordt permanent vastgelegd in het biobitumen. Asfalt, dus ook asfalt met biobitumen, wordt namelijk niet verbrand maar gerecycled. Omgerekend naar ton geproduceerd asfalt kan er tot 15 kg CO2 per ton gereed product vastgelegd worden. Hier staat de uitstoot van CO2 bij de productie van asfalt tegenover. Deze bedraagt circa 14 kg per ton geproduceerd asfalt. De exacte balans is afhankelijk van het percentage recycling dat gewenst is. Behalve dat het dus CO2 neutraal is, heeft reparatieasfalt het grote voordeel dat het zelfs verwerkt kan worden bij temperatuur van -10 graden Celsius.
Bronnen: GWWtotaal Cobouw.nl