Succesvolle samenwerking luchthaven, aannemer en ingenieursbureaus. Op 24 april 2013 is de verlengde start- en landingsbaan van Groningen Airport Eelde officieel in gebruik genomen. Gelijktijdig met de baanverlenging is het platform aangepast waardoor het verkeer efficiënter afgehandeld kan worden.
In opdracht van de luchthaven Groningen hebben advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, dochter NACO en Twynstra Gudde het gehele project voorbereid, het contract opgesteld en de uitvoering begeleid. Het project is in de markt gezet als een DBFM-light contract (Design, Build, Finance & Maintain), een primeur in de vliegwereld. Door een verlenging van de start- en landingsbaan met 700 meter is er een totale lengte van 2500 meter beschikbaar voor het vliegverkeer. Nu kunnen verder gelegen bestemmingen rechtstreeks worden aangevlogen en kunnen grotere vliegtuigen van het vliegveld gebruik maken. De bouw is gestart in oktober 2012, waarbij het vliegverkeer ongehinderd doorgang kon vinden. In de afgelopen twee weken was het vliegveld volledig gesloten zodat de aannemerscombinatie Dura Vermeer/Imtech in een 24/7-operatie het project kon afronden. Gedurende de uitvoeringsfase hebben Royal HaskoningDHV en NACO het project begeleid door middel van Systeemgerichte Contract Beheersing (SCB) waarbij de aannemer zelf aantoonbaar de kwaliteit van de geleverde producten moet beheren. Royal HaskoningDHV, NACO, Twynstra Gudde en contractmanager Piet Wouters hebben samen met het projectteam van de luchthaven risicogestuurde toetsen op het kwaliteitssysteem van de aannemer uitgevoerd. Het DBFM-contract bepaalt dat de aannemer, na de oplevering, een onderhoudsverplichting heeft voor een periode van 10 jaar. Deze contractvorm wordt met succes toegepast in verschillende infrastructuurprojecten van de overheid.
Bron: Royal HaskoningDHV