Het is ongelooflijk wat je kunt leren in de rij van de plaatselijke Starbucks. Observeer eens hoe mensen in de rij omgaan met keuzestress. Het is een waardevolle les in timemanagement die jou meer tijd en minder stress oplevert.
“Ik heb hier echt geen tijd voor”, dacht Tracy toen de aardige Starbucks medewerker alle soorten koffie opnoemde aan de klant bij de toonbank. Het ging maar door. “Dit is echt idioot. Hoeveel soorten koffie zijn er wel niet!” dacht Tracy terwijl ze zichtbaar geïrriteerd met haar ogen rolde, heen en weer wiebelde en steeds op haar horloge keek. Tracy was niet de enige die gefrustreerd raakte. Betty, die voor de toonbank stond, snapte er steeds minder van. Harry, de medewerker van Starbucks, zag de rij gestaag groeien en moest zijn best doen om beleefd te blijven. Er was gewoon teveel keus voor Betty. Ze wilde drie koffie, maar nu ze geconfronteerd werd met al die keuzemogelijkheden wist ze niet meer welke ze moest kiezen. Dit is een goed voorbeeld van keuzestress. Elke dag weer zijn er talloze keuzes die je moet maken. Dat zet je onder druk, neemt veel tijd in beslag en zorgt voor stress.
Zoals je weet heeft Starbucks ontzettend veel combinaties van soorten koffie, groottes en toevoegingen. Er zijn letterlijk honderden opties, en het is dus erg vergelijkbaar met de rest van je dagelijkse bestaan. Te veel taken en te weinig tijd om alles te doen: je moet keuzes maken. Een remedie voor keuzestress is het aantal keuzemogelijkheden te verminderen. In het geval van de koffie kun je wellicht alle siroop en suikersoorten al schrappen uit de keuzemogelijkheden, omdat je bijvoorbeeld niet van zoet houdt. En wanneer je let op je cafeïnegebruik neem je eerder een kleinere dan een grotere beker. Waarschijnlijk houd je veel van koffie (wat doe je anders bij de Starbucks!). Je wilt dus niet in de stress raken van alle opties, maar gewoon genieten van een lekker bakkie. Maar hoe maak je nou de juiste keuze?
Hoe pas je dit toe voor beter timemanagement? Zorg dat je weet wat het verschil is tussen ‘wat je graag zou willen doen’, ‘wat je moet doen van iemand anders’ EN ‘wat JIJ zelf belangrijk vindt om te doen’. Dat is de essentie. Om terug te gaan naar het voorbeeld van de koffie: je wilt zelf misschien wel alle soorten koffie uitproberen. En je vrienden zeggen dat je de karamelsiroop echt moet proberen. In een traditionele benadering van timemanagement zou je nu al deze mogelijkheden aan je to-do-lijst toevoegen. Maar helpt dat? Nee, dat maakt het alleen maar erger. Kijk eens op een andere manier naar alle dingen die op je to-do-lijst staan (of die in je hoofd zitten). Bekijk de dingen die je volgens jou moet doen als het aantal koffieopties bij Starbucks. Hoe jij je koffie kiest kan je ook helpen om in andere situaties keuzes te maken. Zo heb je minder keuzemogelijkheden en wordt je to-do-lijst kleiner. Daardoor maak je jouw leven een stuk makkelijker en krijg je meer tijd en minder stress. Wanneer je dit niet doet ben je net als Betty bij de Starbucks: je schiet in de stress om de keuze die je moet maken.
Uiteindelijk maakte Betty haar hoofd leeg en zei: “Ik wil gewoon drie koffie”. Harry greep zijn kans om het aantal keuzes te verminderen en vroeg “Met of zonder melk?”. “Met melk graag”, antwoordde Betty met een glimlach terwijl alle stress van haar afgleed. Harry gaf haar drie kleine koffie met melk.
Besef je dat jouw to-do-lijst eigenlijk een keuzemenu is. Gebruik de manier waarop je koffie kiest om het aantal keuzes te verminderen. Zo verminder je ook jouw stress.
Bron: Selfgrowth.com