Verlenging A4 moet files tussen Den Haag en Rotterdam oplossen

De autosnelweg A13 is momenteel de enige hoofdverbinding tussen Den Haag en Rotterdam voor het verwerken van grote verkeersstromen. Een nieuwe snelweg A4 tussen Delft en Schiedam moet de druk op het onderliggend wegennet verlichten.

Sinds april 2012 wordt er gewerkt aan het project A4 Delft - Schiedam voor een weguitbreiding van de A4 tussen Delft en Schiedam. Met de nieuwe weg wordt een betere bereikbaarheid tussen Rotterdam en Den Haag beoogd en verwacht men minder drukte op het wegennet van Delft, Midden-Delfland, Lansingerland en het Westland (A13). Naar verwachting wordt het project in 2015 afgerond. De snelweg A4 Delft - Schiedam is overbelast en het vele verkeer veroorzaakt in de regio’s Den Haag en Rotterdam dagelijks veel files met veel directe en indirecte problemen:

  • Slechte bereikbaarheid van de steden en omgeving (door extra verkeer in dorpskernen);
  • Lange files tijdens de spits leiden tot ongelukken;
  • Werkzaamheden veroorzaken snel opstoppingen;
  • Luchtvervuiling, geluidsoverlast en verkeersonveiligheid;
  • Onveilige verkeerssituaties doordat het weggebruik op het onderliggend wegennet sterk toeneemt.

Geschiedenis

Het traject heeft een lange voorgeschiedenis. Al in de jaren '50 bestonden er plannen voor een 2e snelweg tussen Den Haag en Rotterdam, maar pas in 1965 werd het tracébesluit genomen. Tijdens de aanleg van de weg stuitte men tijdens midden 70’er jaren op fel verzet tegen het weggedeelte Delft - Schiedam. Hierdoor werd in 1993 een nieuwe procedure gestart. Uiteindelijk werd slechts een gedeelte van het oorspronkelijke plan (knooppunt Ypenburg naar Delft-Zuid) aangelegd en in 1999 opengesteld. Zoals de praktijk uitwijst, bleek dit niet de oplossing te zijn. Opnieuw werd er een plan (zogenaamde IODS-plan) ontwikkeld waarin de aanpak van het verkeersinfarct tussen Den Haag en Rotterdam en de leefbaarheid langs het onderliggende wegennet werd beschreven.

Trajectnota/MER

Op basis van het IODS-plan startte in 2004 opnieuw een wettelijke procedure om de verkeersproblemen op de A13 op te lossen. Onderdeel van deze procedure is een trajectnota/milieueffectrapport (MER), waarin globaal naar de alternatieven wordt gekeken. Op grond van effectiviteit, tijd, geld, inpassing en milieueffecten werd besloten dat alleen de A4 Delft-Schiedam verder ging in de procedure. Dit alternatief bleek het beste voor milieu en leefomgeving en voor een goede doorstroming van het verkeer. Ook koos men voor een 2e verbindingsroute tussen Den Haag en Rotterdam om bij ongelukken als omleidingsroute te kunnen dienen. In september 2010 werd besloten om de A4 Delft-Schiedam aan te leggen om de mobiliteit tussen Den Haag en Rotterdam en de leefbaarheid langs het onderliggend wegennet te verbeteren. Deze weg zorgt, samen met de plannen voor een metro-achtige treinverbinding tussen Den Haag en Rotterdam, voor een impuls voor de mobiliteit in de zuidelijke randstad.

Meer informatie

Dit artikel is gebaseerd op documentatie van de website van Rijkswaterstaat. Kijk voor meer achtergrond en informatie over project A4 Delft - Schiedam op rws.nl.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant